Home / Regelgeving / Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten van het vliegverkeer, die vandaag in Den Haag is begonnen.

‘Met de tweedaagse conferentie wil het kabinet een stap zetten richting Europese afspraken die ons helpen bij de gestelde klimaatdoelen,’ zegt het ministerie van Financiën.

Menno Snel zei voorafgaande aan de conferentie zich te realiseren dat in internationale luchtvaartverdragen is vastgelegd dat er geen accijns op kerosine mag worden geheven. Maar de bewindsman denkt hier samen met andere lidstaten van de Europese Unie verandering in te kunnen brengen. “Hierover wil ik het met mijn collega’s hebben. Want het is natuurlijk raar dat je meer belasting betaalt voor een tank benzine dan voor het voltanken van een vliegtuig,’ aldus Snel.

In 1944, met het eind van de Tweede Wereldoorlog in zicht, ondertekenden 52 naties de Conventie van Chicago over de internationale burgerluchtvaart, waarin onder meer werd vastgelegd dat er geen heffing op kerosine mocht komen om zo het vrij verkeer van mensen en goederen te bevorderen. Naderhand tekenden alle lidstaten van de Verenigde Naties deze conventie.

Klimaatverandering
De Nederlandse regering acht, in het licht van de klimaatverandering, de Conventie verouderd en bepleit een aanpassing. Volgens cijfers van de VN draagt de luchtvaartsector voor 2,5 procent bij aan de mondiale CO2-uitstoot. Hoewel dit relatief gering is, neemt de branche haar verantwoordelijkheid.

In 2016 is door ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de VN, een milieuplan gelanceerd onder de naam CORSIA, die de uitstoot door de sector moet verminderen en compenseren.

Vliegtaks
De mogelijke Europese kerosine-accijns komt bovenop andere belastingmaatregelen voor de luchtvaart die de centrumrechtse regering (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) wil nemen. Eerder werd een herinvoering van de vliegtaks in Nederland aangekondigd. Zoals de plannen nu zijn komt er in 2021 een heffing van zeven euro per ticket, ongeacht de lengte van de vlucht.

Snel heeft ook de vliegtaks op de Europese agenda gezet, maar daarvoor krijgt hij zeker geen meerderheid. Er zijn nu zes EU-landen die een vliegtaks kennen: Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Zweden, Groot-Brittannië; ook niet EU-lid Noorwegen heeft de heffing.

Een andere mogelijke verandering die op komst is, betreft btw op vliegtickets. Hierover is nog geen besluit genomen, maar in politiek Den Haag lijkt in toenemende mate steun te zijn om vliegtickets, die nu vrij van btw te zijn, gelijk te trekken met andere vervoersmodaliteiten als trein en bus, waarop de btw zes procent bedraagt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…