Home / Regelgeving / Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten van het vliegverkeer, die vandaag in Den Haag is begonnen.

‘Met de tweedaagse conferentie wil het kabinet een stap zetten richting Europese afspraken die ons helpen bij de gestelde klimaatdoelen,’ zegt het ministerie van Financiën.

Menno Snel zei voorafgaande aan de conferentie zich te realiseren dat in internationale luchtvaartverdragen is vastgelegd dat er geen accijns op kerosine mag worden geheven. Maar de bewindsman denkt hier samen met andere lidstaten van de Europese Unie verandering in te kunnen brengen. “Hierover wil ik het met mijn collega’s hebben. Want het is natuurlijk raar dat je meer belasting betaalt voor een tank benzine dan voor het voltanken van een vliegtuig,’ aldus Snel.

In 1944, met het eind van de Tweede Wereldoorlog in zicht, ondertekenden 52 naties de Conventie van Chicago over de internationale burgerluchtvaart, waarin onder meer werd vastgelegd dat er geen heffing op kerosine mocht komen om zo het vrij verkeer van mensen en goederen te bevorderen. Naderhand tekenden alle lidstaten van de Verenigde Naties deze conventie.

Klimaatverandering
De Nederlandse regering acht, in het licht van de klimaatverandering, de Conventie verouderd en bepleit een aanpassing. Volgens cijfers van de VN draagt de luchtvaartsector voor 2,5 procent bij aan de mondiale CO2-uitstoot. Hoewel dit relatief gering is, neemt de branche haar verantwoordelijkheid.

In 2016 is door ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de VN, een milieuplan gelanceerd onder de naam CORSIA, die de uitstoot door de sector moet verminderen en compenseren.

Vliegtaks
De mogelijke Europese kerosine-accijns komt bovenop andere belastingmaatregelen voor de luchtvaart die de centrumrechtse regering (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) wil nemen. Eerder werd een herinvoering van de vliegtaks in Nederland aangekondigd. Zoals de plannen nu zijn komt er in 2021 een heffing van zeven euro per ticket, ongeacht de lengte van de vlucht.

Snel heeft ook de vliegtaks op de Europese agenda gezet, maar daarvoor krijgt hij zeker geen meerderheid. Er zijn nu zes EU-landen die een vliegtaks kennen: Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Zweden, Groot-Brittannië; ook niet EU-lid Noorwegen heeft de heffing.

Een andere mogelijke verandering die op komst is, betreft btw op vliegtickets. Hierover is nog geen besluit genomen, maar in politiek Den Haag lijkt in toenemende mate steun te zijn om vliegtickets, die nu vrij van btw te zijn, gelijk te trekken met andere vervoersmodaliteiten als trein en bus, waarop de btw zes procent bedraagt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Records voor de hotelmarkt

Records voor de hotelmarkt

10/09/2019

De Nederlandse hotelmarkt heeft het afgelopen jaar ‘een absolute piek’ bereikt. Dit zegt Horwath HTL in een vandaag verschenen rapport. De bezettingsgraden, gemiddelde kamerprijzen en omzetten zijn volgens de consultancy…