Home / Regelgeving / ILT vindt restitutie te traag

ILT vindt restitutie te traag

ILT vindt restitutie te traag

KLM, Transavia, Corendon en TUI zijn te traag met het schadeloos stellen van klanten voor geannuleerde vluchten. Dit stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport maandag. De ILT zal met de vier airlines “interventiegesprekken” voeren en dreigt met sancties.

ILT, de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzocht tien luchtvaartmaatschappijen die in Nederland opereren en vanwege de uitbraak van het coronavirus sinds maart zeer veel vluchten hebben moeten annuleren. Uitgangspunt voor de ILT was om na te gaan in hoeverre de airlines voldeden aan EU-verordening 261, waarin de passagiersrechten zijn  vastgelegd bij geannuleerde vluchten.

ILT omschrijft ten overvloede nog eens de drie mogelijkheden voor reizigers in dat geval: omboeking op een vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, terugbetaling van het volledige ticketbedrag binnen zeven dagen of een voucher. “Luchtvaartmaatschappijen mogen een voucher verstrekken, maar passagiers kunnen zelf een afweging maken of zij een voucher accepteren of hun geld terugvragen,” schrijft de Inspectie.

Ontheffing
In het begin van de corona-crisis, rond 1 april, leek het er even op dat EU-lidstaten Verordening 261 tijdelijk mochten neutraliseren. De Nederlandse regering had airlines al ontheven van de verplichting om geld terug te geven voor een niet-uitgevoerde vlucht en ze mochten in plaats daarvan standaard een voucher verstrekken.

In mei greep de Europese Commissie evenwel in en oordeelde dat ‘261’ onverkort van kracht bleef. Op 14 mei besloot minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW daarom de handhaving van de regels door ILT weer te laten oppakken.

Lufthansa, British Airways, easyJet, Ryanair en Delta Air Lines hadden vanaf het begin passagiers de keuze gegeven tussen geld terug of een voucher. ILT heeft na onderzoek bij deze carriers geen onregelmatigheden geconstateerd.

Begrip
Dit geldt niet voor KLM, Transavia, Corendon en TUI, die tot 14 mei gebruik maakten van de route om standaard vouchers te geven in plaats van geld terug. Hoewel deze airlines onder dwang van de Europese regels hun beleid inmiddels hebben aangepast en nu wél de keuze op restitutie aanbieden, verloopt dit volgens de ILT nog niet goed en wordt de zeven-dagen-termijn vaak overschreden.

De Inspectie heeft hier wel enigszins begrip voor: “Vanwege corona is het aantal verzoeken voor terugbetaling zo uitzonderlijk hoog dat terugbetaling binnen deze termijn praktisch niet haalbaar is.’

In hoevérre KLM, Corendon, Transavia en TUI de regels hebben overtreden meldt de ILT niet, maar het is voor de instantie in elk geval reden genoeg om “interventiegesprekken” met hen te houden “om afspraken te maken over een redelijke terugbetalingstermijn.”

Deze gesprekken vinden plaats in juli en augustus en zijn, zo voegt de ILT eraan toe, “niet vrijblijvend.” Luchtvaartmaatschappijen die na een waarschuwing afspraken nog steeds niet nakomen, krijgen namelijk van de ILT “een herstelsanctie in de vorm van een last onder dwangsom.”

De tiende door de ILT onderzochte carrier is Vueling, een Spaanse prijsvechter die deel uitmaakt van de International Airlines Group. Over deze maatschappij schrijft de ILT: “Er vindt nog nader onderzoek plaats naar de naleving van de regels door Vueling Airlines. Vueling geeft aan passagiers steeds de keuze tussen geld terug en omboeking, maar de meldingen en klachten schetsen een ander beeld.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nachttreinvervoer Arriva

Nachttreinvervoer Arriva

17/09/2021

Treinvervoerder Arriva heeft van de Autoriteit Consument & Markt toestemming gekregen om in 2023 nachttreinen te opereren naar Schiphol, vanuit Groningen en Maastricht. Arriva is een van origine Britse vervoersorganisatie…

Grens Indonesië weer open

Grens Indonesië weer open

17/09/2021

Buitenlandse bezoekers die een ‘essentiële reis’ naar Indonesië willen maken, kunnen het land weer in, mits volledig gevaccineerd en in bezit van een zakenvisum. Garuda-manager Rick Wouters spreekt over ‘goed…

Lancering BCD Pay

Lancering BCD Pay

16/09/2021

BCD heeft donderdag een eigen cloud-based platform gelanceerd dat kunstmatige intelligentie, machine learning en open API’s gebruikt om het betalings- en onkostenbeheer van zakenreizen te vereenvoudigen, te digitaliseren en te…

ANVR: hef de restricties op

ANVR: hef de restricties op

15/09/2021

De ANVR wil de verplichte quarantaine voor ingeënte reizigers na terugkeer uit verre bestemmingen snel afschaffen. Door de hoge vaccinatiegraad is reizen weer ‘verantwoord’ zowel binnen als buiten Europa, stelt…

Staking winkels Schiphol

Staking winkels Schiphol

15/09/2021

Winkelpersoneel van Schiphol Air Retail legt woensdag tussen 12.00 en 16.00 uur het werk neer. Vakbond FNV, die de actie organiseert, zegt dat SAR probeert de lonen te verlagen en…

EasyJet verliest tarievenzaak

EasyJet verliest tarievenzaak

14/09/2021

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft dinsdag easyJet in het ongelijk gesteld in het aanvechten van de sinds 2019 geldende tarieven en voorwaarden voor airlines op Schiphol. De…