Home / Regelgeving / ILT: boete airlines bij geen restitutie vluchten D-reizen

ILT: boete airlines bij geen restitutie vluchten D-reizen

ILT: boete airlines bij geen restitutie vluchten D-reizen

De Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt met een boete voor zes niet met name genoemde airlines die weigeren passagiers te restitueren die een vlucht hadden geboekt bij het failliet gegane D-reizen.

In een ‘tussenrapport’ over de luchtvaart, dat ILT deze week naar buiten heeft gebracht, is de hele branche beoordeeld op het gebied van de Europese regels op het gebied van passagiersrechten naleven. “Door de coronacrisis moesten veel vluchten geannuleerd worden. De ILT kreeg meldingen van passagiers dat luchtvaartmaatschappijen de regels bij annuleringen niet naleefden,” schrijft de afdeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het probleem spitst zich vooral toe rond D-Reizen. Sommige klanten hadden losse tickets geboekt bij dit reisbureau en hun reisbescheiden nog niet ontvangen op het moment dat D-Reizen in april van dit jaar failliet ging. Volgens ILT hebben zes luchtvaartmaatschappijen geweigerd passagiers – het gaat om ruim vijftig – schadeloos te stellen, omdat ze de verantwoordelijkheid bij D-Reizen leggen.

Dit is onterecht, oordeelt de Inspectie. “De richtlijnen stellen dat de luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk blijven voor de betaling aan passagiers bij een faillissement van een reisbemiddelaar, ook als de luchtvaartmaatschappij al geld heeft overgemaakt aan de reisbemiddelaar,” aldus ILT, die zegt ‘sancties’ voor te bereiden richting zes airlines. “Deze maatschappijen weigeren geld terug te boeken aan passagiers.”

Om welke airlines het gaat, wil ILT in dit stadium niet kwijt. In november, als de eindrapportage verschijnt, doet de instantie dit mogelijk wel.

Foto Yousef Alfuhigi/ Unsplash

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….