
De Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt met een boete voor zes niet met name genoemde airlines die weigeren passagiers te restitueren die een vlucht hadden geboekt bij het failliet gegane D-reizen.
In een ‘tussenrapport’ over de luchtvaart, dat ILT deze week naar buiten heeft gebracht, is de hele branche beoordeeld op het gebied van de Europese regels op het gebied van passagiersrechten naleven. “Door de coronacrisis moesten veel vluchten geannuleerd worden. De ILT kreeg meldingen van passagiers dat luchtvaartmaatschappijen de regels bij annuleringen niet naleefden,” schrijft de afdeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het probleem spitst zich vooral toe rond D-Reizen. Sommige klanten hadden losse tickets geboekt bij dit reisbureau en hun reisbescheiden nog niet ontvangen op het moment dat D-Reizen in april van dit jaar failliet ging. Volgens ILT hebben zes luchtvaartmaatschappijen geweigerd passagiers – het gaat om ruim vijftig – schadeloos te stellen, omdat ze de verantwoordelijkheid bij D-Reizen leggen.
Dit is onterecht, oordeelt de Inspectie. “De richtlijnen stellen dat de luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk blijven voor de betaling aan passagiers bij een faillissement van een reisbemiddelaar, ook als de luchtvaartmaatschappij al geld heeft overgemaakt aan de reisbemiddelaar,” aldus ILT, die zegt ‘sancties’ voor te bereiden richting zes airlines. “Deze maatschappijen weigeren geld terug te boeken aan passagiers.”
Om welke airlines het gaat, wil ILT in dit stadium niet kwijt. In november, als de eindrapportage verschijnt, doet de instantie dit mogelijk wel.
Foto Yousef Alfuhigi/ Unsplash