Home / Regelgeving / ILT: boete airlines bij geen restitutie vluchten D-reizen

ILT: boete airlines bij geen restitutie vluchten D-reizen

ILT: boete airlines bij geen restitutie vluchten D-reizen

De Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt met een boete voor zes niet met name genoemde airlines die weigeren passagiers te restitueren die een vlucht hadden geboekt bij het failliet gegane D-reizen.

In een ‘tussenrapport’ over de luchtvaart, dat ILT deze week naar buiten heeft gebracht, is de hele branche beoordeeld op het gebied van de Europese regels op het gebied van passagiersrechten naleven. “Door de coronacrisis moesten veel vluchten geannuleerd worden. De ILT kreeg meldingen van passagiers dat luchtvaartmaatschappijen de regels bij annuleringen niet naleefden,” schrijft de afdeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het probleem spitst zich vooral toe rond D-Reizen. Sommige klanten hadden losse tickets geboekt bij dit reisbureau en hun reisbescheiden nog niet ontvangen op het moment dat D-Reizen in april van dit jaar failliet ging. Volgens ILT hebben zes luchtvaartmaatschappijen geweigerd passagiers – het gaat om ruim vijftig – schadeloos te stellen, omdat ze de verantwoordelijkheid bij D-Reizen leggen.

Dit is onterecht, oordeelt de Inspectie. “De richtlijnen stellen dat de luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk blijven voor de betaling aan passagiers bij een faillissement van een reisbemiddelaar, ook als de luchtvaartmaatschappij al geld heeft overgemaakt aan de reisbemiddelaar,” aldus ILT, die zegt ‘sancties’ voor te bereiden richting zes airlines. “Deze maatschappijen weigeren geld terug te boeken aan passagiers.”

Om welke airlines het gaat, wil ILT in dit stadium niet kwijt. In november, als de eindrapportage verschijnt, doet de instantie dit mogelijk wel.

Foto Yousef Alfuhigi/ Unsplash

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…