
Het Amerikaanse ministerie van Transport (DOT) heeft onder voorbehoud de XML-datastandaard goedgekeurd, die de International Air Transport Association (IATA) wil invoeren voor de distributie van vliegtickets en aanverwante diensten.
DOT zegt dat het voorstel van IATA helpt bij het moderniseren van de marketing en verkoop van luchtvaartproducten, doordat alle spelers op de markt – airlines, reisagenten, reisdistributiesystemen (GDS’en) en klanten – dezelfde taal spreken dankzij de gedeelde datastandaard, die IATA de New Distribution Capability (NDC) noemt.
Wel heeft het DOT een aantal kanttekeningen geplaatst bij de plannen van IATA. Zo moet de privacy van de klant worden gewaarborgd. NDC mag de onderlinge concurrentie én de keuzevrijheid van de consument niet schaden. Verder is deelname aan de standaard op vrijwillige basis en moet deze beschikbaar worden gesteld aan iedereen in de luchtvaart.
Volgens DOT is het ontbreken van een datastandaard de reden dat consumenten en reisagenten meerdere bronnen moeten raadplegen als zij vliegtarieven en ancillary toeslagen willen vergelijken. De NDC moet deze inefficiënte manier van werken overbodig maken. “Daarnaast moet het reisaanbieders in de gelegenheid stellen om systemen te ontwikkelen die hun aanbod beter afstemmen op de behoeften van individuele reizigers, met tariefsopgaven die niet alleen het vervoer, maar ook de gewenste ancillary services afdekken,” aldus DOT.
DOT benadrukt dat consumenten onder geen beding gedwongen kunnen worden om persoonlijke informatie af te staan. Wie dat wel doet, is beschermd door privacywetgeving. “Consumenten moeten anoniem kunnen winkelen. Een airline kan de consument om informatie verzoeken, maar dit kan geen voorwaarde zijn voor het verkrijgen van een prijsopgave van een vliegticket of ancillary diensten.”