Home / Regelgeving / IATA wil mensenhandel keren

IATA wil mensenhandel keren

IATA wil mensenhandel keren

IATA zegt haar verantwoordelijkheid te nemen in het bestrijden van mensenhandel en moderne slavernij. Volgens de organisatie worden jaarlijks 25 miljoen mensen tegen hun wil vervoerd en verhandeld, mede mogelijk gemaakt door luchtverbindingen.

“Luchtvaart is een bedrijf gebaseerd op vrijheid,” zei de CEO van IATA, Alexandre de Juniac, vandaag tijdens de top van zijn organisatie in Sydney, “Vier miljard mensen vlogen vorig jaar naar elke uithoek van de wereld. Helaas wordt van ons netwerk misbruik gemaakt door criminelen met mensenhandel. Het creëert ellende voor miljoenen, terwijl criminele bendes en terroristen er veel meer verdienen. Als een verantwoorde branche zullen onze leden regeringen helpen om een einde te maken aan deze praktijken.”

De algemene vergadering van IATA heeft in Sydney een resolutie aangenomen, met een aantal maatregelen op dit punt. Zo zullen airlines hun ervaringen uitwisselen (best practices) en verplichten zij zich hun personeel te trainen om mensenhandelaars te herkennen.

IATA vraagt van regeringen om de airlines te helpen door ‘heldere, praktische en discrete’ mechanismen te ontwikkelen voor het melden van mensenhandel.

De meeste handel heeft volgens de UN Office of Drugs & Crime (UNODC) plaats in Rusland, China, Nigeria en Thailand.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…