Home / Regelgeving / Herziening luchtruim op koers

Herziening luchtruim op koers

Herziening luchtruim op koers

De regering heeft de verkenningsfase voor herziening van het Nederlandse luchtruim afgerond en zal deze vanaf 2023 stapsgewijs doorvoeren. Dit schrijven de bewindslieden Van Nieuwenhuizen en Visser in een brief aan de Tweede Kamer.

“Het Nederlandse luchtruim wordt intensief gebruikt. Er ligt een grote opgave om het gebruik te verduurzamen en te zorgen voor beperking van hinder op de grond,” aldus Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat in een brief die ze samen met Barbara Visser, de staatssecretaris van Defensie schreef.

“Kern van de herziening is dat door nauwere samenwerking tussen de burger- en militaire luchtvaart de ruimte in het luchtruim veel efficiënter kan worden benut,” schrijft de Rijksoverheid in een verdere toelichting. “Dit leidt tot kortere ‘snelwegen’ in de lucht en kortere routes van en naar de luchthavens. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik en CO2-en stikstofuitstoot. Door sneller te klimmen en te dalen neemt ook de hinder op de grond af.”

Corona
De beleidsmakers gaan niet in op de huidige situatie rond corona, die in 2020 heeft geleid tot een forse vermindering van het luchtverkeer, een situatie die 2021 nog steeds aan de orde is. Hoe snel het luchtverkeer zal herstellen en in welke mate is momenteel onzeker. De regering heeft er de afgelopen maanden bij de commerciële gebruikers van het luchtruim, met name KLM, op aangedrongen in de nabije toekomst duurzamer te opereren.

Uit het onderzoek rond de herindeling van het luchtruim blijkt volgens de ministers dat dit ook kan. “Een onafhankelijk opgesteld milieueffectrapport laat zien dat er, met de huidige inzichten, positieve effecten zijn te verwachten van de grotere capaciteit van het luchtruim,” schrijven ze.

“Door het vliegverkeer op een nieuwe manier af te wikkelen, kan een beperking van het geluidsprofiel op de grond (ordegrootte 20 procent), vermindering van CO2- en stikstofemissies (circa 8 procent minder brandstofverbruik per vlucht) en reductie van de vliegtijd (circa 9 procent) ontstaan, in combinatie met een verruiming van de capaciteit in het luchtruim. De precieze effecten hangen af van de verdere uitwerking die tot en met 2023 plaatsvindt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….