Home / Regelgeving / Herziening luchtruim op koers

Herziening luchtruim op koers

Herziening luchtruim op koers

De regering heeft de verkenningsfase voor herziening van het Nederlandse luchtruim afgerond en zal deze vanaf 2023 stapsgewijs doorvoeren. Dit schrijven de bewindslieden Van Nieuwenhuizen en Visser in een brief aan de Tweede Kamer.

“Het Nederlandse luchtruim wordt intensief gebruikt. Er ligt een grote opgave om het gebruik te verduurzamen en te zorgen voor beperking van hinder op de grond,” aldus Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat in een brief die ze samen met Barbara Visser, de staatssecretaris van Defensie schreef.

“Kern van de herziening is dat door nauwere samenwerking tussen de burger- en militaire luchtvaart de ruimte in het luchtruim veel efficiënter kan worden benut,” schrijft de Rijksoverheid in een verdere toelichting. “Dit leidt tot kortere ‘snelwegen’ in de lucht en kortere routes van en naar de luchthavens. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik en CO2-en stikstofuitstoot. Door sneller te klimmen en te dalen neemt ook de hinder op de grond af.”

Corona
De beleidsmakers gaan niet in op de huidige situatie rond corona, die in 2020 heeft geleid tot een forse vermindering van het luchtverkeer, een situatie die 2021 nog steeds aan de orde is. Hoe snel het luchtverkeer zal herstellen en in welke mate is momenteel onzeker. De regering heeft er de afgelopen maanden bij de commerciële gebruikers van het luchtruim, met name KLM, op aangedrongen in de nabije toekomst duurzamer te opereren.

Uit het onderzoek rond de herindeling van het luchtruim blijkt volgens de ministers dat dit ook kan. “Een onafhankelijk opgesteld milieueffectrapport laat zien dat er, met de huidige inzichten, positieve effecten zijn te verwachten van de grotere capaciteit van het luchtruim,” schrijven ze.

“Door het vliegverkeer op een nieuwe manier af te wikkelen, kan een beperking van het geluidsprofiel op de grond (ordegrootte 20 procent), vermindering van CO2- en stikstofemissies (circa 8 procent minder brandstofverbruik per vlucht) en reductie van de vliegtijd (circa 9 procent) ontstaan, in combinatie met een verruiming van de capaciteit in het luchtruim. De precieze effecten hangen af van de verdere uitwerking die tot en met 2023 plaatsvindt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…

Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…