Home / Regelgeving / Handelsvrede VS en Europa

Handelsvrede VS en Europa

Handelsvrede VS en Europa

De VS en Europa hebben hun handelsvete, die was toegespitst op Boeing en Airbus, na zeventien jaar begraven. President Joe Biden is dit dinsdag in Brussel overeengekomen met de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen.

Het gaat om het tijdelijk – voor vijf jaar –  opschorten van vrijwel alle economische sancties over en weer. Wat er daarna zal gebeuren is nog niet duidelijk.

Europa (inclusief Groot-Brittannië) en de Verenigde Staten beschuldigden elkaar vanaf begin deze eeuw van het geven van subsidies en andere voordelen aan de eigen luchtvaartindustrie en legden daarom wederzijds strafmaatregelen op, ook voor andere bedrijfstakken. Joe Biden, die voor het eerst sinds zijn aantreden als Amerikaans president de afgelopen dagen Europa bezocht, heeft nu evenwel besloten de confrontatiepolitiek met zijn politieke bondgenoten stop te zetten.

WTO
De Europees-Amerikaanse confrontatie was het hevigst op het gebied van de vliegtuigindustrie. Beide blokken brachten hun zaak naar de wereldhandelsorganisatie WTO, waar ze betoogden dat Airbus of Boeing onterechte belastingvoordelen dan wel andere perks genoten. De WTO gaf dan de een, dan de ander gelijk, zonder dat er veel schot in zat.

De vorige Amerikaanse president, Donald Trump, was niet bereid de economische strijdbijl met de Europeanen te begraven, Joe Biden wel. Biden heeft wel het beleid van zijn voorganger ten aanzien van China voortgezet. Het Witte Huis wil samen met Europa optrekken om de commerciële macht van de Volksrepubliek te beteugelen. Juist op het gebied van de vliegtuigbouw heeft China de afgelopen jaren grote stappen gezet. Het land streeft ernaar op termijn Boeing en Airbus geduchte concurrentie aan te doen.

China is niet alleen het volkrijkste land ter wereld, het heeft ook de grootste economie, met een geschat bruto nationaal product (GDP) van 26.656 miljard dollar over 2021. De VS zullen dit jaar uitkomen op 22.675 miljard en de EU op 20.918 miljard (cijfers van het Internationaal Monetair Fonds).

Foto © The White House

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…