Home / Regelgeving / Europese Rekenkamer: EU regeling 261 is een succes

Europese Rekenkamer: EU regeling 261 is een succes

Europese Rekenkamer:  EU regeling 261 is een succes

De Europese wet die compensatie regelt bij vertraging is volgens de Europese Rekenkamer ‘een succes.’ Passagiers ‘worstelen’ evenwel door tegenwerking van airlines nog steeds om te krijgen waar zij recht op hebben.

De onafhankelijke Rekenkamer publiceerde vandaag een rapport over de regeling – officieel EC 261/2004 geheten, maar meestal aangeduid als EU 261 – en zegt daarin dat de Europese Unie ‘een goed systeem voor passagiersrechten heeft ontwikkeld.’ De Kamer onderschrijft de interpretatie van de Europese Commissie die EU 261 beschouwt als ‘een van haar grootste successen in het versterken van de positie van de consument.’

Tegenwerking
Terwijl de wetgeving op papier goed is, zegt de Rekenkamer, schort het wel aan de praktische uitvoering ervan. Belangrijkste reden is ‘een algemeen gebrek aan handhaving door luchtvaartmaatschappijen.’ Met andere woorden: airlines proberen de toepassing van de regels te vertragen of te dwarsbomen, waardoor passagiers veel moeite moeten doen om de compensatie waar ze recht op hebben ook daadwerkelijk te ontvangen.

De Rekenkamer constateert voorts ‘een gebrek aan bewustzijn’ bij reizigers over EU 261, maar voegt daaraan toe dat specialistische bedrijven die namens passagiers claims indienen nuttig werk verrichten. “De Europese claimindustrie is van belang omdat zij luchtvaartmaatschappijen aanmoedigt hun service te verbeteren.”

De Kamer wijst een voorstel van luchtvaartmaatschappijen om de vergoeding bij vertraging te verlagen van de hand. Passagiers hebben nu recht op een vast bedrag, afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De vergoeding is maximaal 600 euro per persoon. Ook het plan van de airlines om de uiterste tijd van drie uur vertraging die nu geldt voor volledige restitutie te verlengen naar vijf uur, vindt de Rekenkamer geen goed idee.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….