Home / Regelgeving / Europese Rekenkamer: EU regeling 261 is een succes

Europese Rekenkamer: EU regeling 261 is een succes

Europese Rekenkamer:  EU regeling 261 is een succes

De Europese wet die compensatie regelt bij vertraging is volgens de Europese Rekenkamer ‘een succes.’ Passagiers ‘worstelen’ evenwel door tegenwerking van airlines nog steeds om te krijgen waar zij recht op hebben.

De onafhankelijke Rekenkamer publiceerde vandaag een rapport over de regeling – officieel EC 261/2004 geheten, maar meestal aangeduid als EU 261 – en zegt daarin dat de Europese Unie ‘een goed systeem voor passagiersrechten heeft ontwikkeld.’ De Kamer onderschrijft de interpretatie van de Europese Commissie die EU 261 beschouwt als ‘een van haar grootste successen in het versterken van de positie van de consument.’

Tegenwerking
Terwijl de wetgeving op papier goed is, zegt de Rekenkamer, schort het wel aan de praktische uitvoering ervan. Belangrijkste reden is ‘een algemeen gebrek aan handhaving door luchtvaartmaatschappijen.’ Met andere woorden: airlines proberen de toepassing van de regels te vertragen of te dwarsbomen, waardoor passagiers veel moeite moeten doen om de compensatie waar ze recht op hebben ook daadwerkelijk te ontvangen.

De Rekenkamer constateert voorts ‘een gebrek aan bewustzijn’ bij reizigers over EU 261, maar voegt daaraan toe dat specialistische bedrijven die namens passagiers claims indienen nuttig werk verrichten. “De Europese claimindustrie is van belang omdat zij luchtvaartmaatschappijen aanmoedigt hun service te verbeteren.”

De Kamer wijst een voorstel van luchtvaartmaatschappijen om de vergoeding bij vertraging te verlagen van de hand. Passagiers hebben nu recht op een vast bedrag, afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De vergoeding is maximaal 600 euro per persoon. Ook het plan van de airlines om de uiterste tijd van drie uur vertraging die nu geldt voor volledige restitutie te verlengen naar vijf uur, vindt de Rekenkamer geen goed idee.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…