Home / Regelgeving / Europese Rekenkamer: EU regeling 261 is een succes

Europese Rekenkamer: EU regeling 261 is een succes

Europese Rekenkamer:  EU regeling 261 is een succes

De Europese wet die compensatie regelt bij vertraging is volgens de Europese Rekenkamer ‘een succes.’ Passagiers ‘worstelen’ evenwel door tegenwerking van airlines nog steeds om te krijgen waar zij recht op hebben.

De onafhankelijke Rekenkamer publiceerde vandaag een rapport over de regeling – officieel EC 261/2004 geheten, maar meestal aangeduid als EU 261 – en zegt daarin dat de Europese Unie ‘een goed systeem voor passagiersrechten heeft ontwikkeld.’ De Kamer onderschrijft de interpretatie van de Europese Commissie die EU 261 beschouwt als ‘een van haar grootste successen in het versterken van de positie van de consument.’

Tegenwerking
Terwijl de wetgeving op papier goed is, zegt de Rekenkamer, schort het wel aan de praktische uitvoering ervan. Belangrijkste reden is ‘een algemeen gebrek aan handhaving door luchtvaartmaatschappijen.’ Met andere woorden: airlines proberen de toepassing van de regels te vertragen of te dwarsbomen, waardoor passagiers veel moeite moeten doen om de compensatie waar ze recht op hebben ook daadwerkelijk te ontvangen.

De Rekenkamer constateert voorts ‘een gebrek aan bewustzijn’ bij reizigers over EU 261, maar voegt daaraan toe dat specialistische bedrijven die namens passagiers claims indienen nuttig werk verrichten. “De Europese claimindustrie is van belang omdat zij luchtvaartmaatschappijen aanmoedigt hun service te verbeteren.”

De Kamer wijst een voorstel van luchtvaartmaatschappijen om de vergoeding bij vertraging te verlagen van de hand. Passagiers hebben nu recht op een vast bedrag, afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De vergoeding is maximaal 600 euro per persoon. Ook het plan van de airlines om de uiterste tijd van drie uur vertraging die nu geldt voor volledige restitutie te verlengen naar vijf uur, vindt de Rekenkamer geen goed idee.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

16/11/2018

KLM en Schiphol streven eensgezind naar een verdere verlaging van de uitstoot van broeikasgas. Dit hebben de topmannen van beide ondernemingen gezegd op het symposium van de Dutch Aviation Group…

China Southern uit SkyTeam

China Southern uit SkyTeam

15/11/2018

China Southern Airlines verlaat per 1 januari 2019 SkyTeam. De alliantie zegt dat China Southern, een grote partner van KLM, een nieuwe strategie wil volgen. Het vertrek komt niet onverwacht….

Sabre koopt Farelogix

Sabre koopt Farelogix

15/11/2018

Sabre Corporation neemt Farelogix over, zo hebben beide Amerikaanse bedrijven bekendgemaakt. Het gecombineerde technologiebedrijf moet het ‘end-to-end’ NDC-aanbod van Sabre versnellen. De acquisitie moet nog goedkeuring krijgen van de mededingsautoriteiten…

Flybe opnieuw te koop

Flybe opnieuw te koop

14/11/2018

Flybe heeft zichzelf te koop aangeboden. De Britse regionale carrier moest vorige maand een winstwaarschuwing afgeven en denkt zelfstandig niet te kunnen overleven. Het is de tweede keer in korte…

Reisrapportagetool CWT

Reisrapportagetool CWT

13/11/2018

Carlson Wagonlit Travel heeft een nieuwe ‘reisrapportagetool’ gelanceerd. CWT AnswerIQ is een business intelligence tool die werkt als een gepersonaliseerde zoekmachine met toegang tot alle gegevens van het reisprogramma van…