Home / Regelgeving / Europese Rekenkamer: EU regeling 261 is een succes

Europese Rekenkamer: EU regeling 261 is een succes

Europese Rekenkamer:  EU regeling 261 is een succes

De Europese wet die compensatie regelt bij vertraging is volgens de Europese Rekenkamer ‘een succes.’ Passagiers ‘worstelen’ evenwel door tegenwerking van airlines nog steeds om te krijgen waar zij recht op hebben.

De onafhankelijke Rekenkamer publiceerde vandaag een rapport over de regeling – officieel EC 261/2004 geheten, maar meestal aangeduid als EU 261 – en zegt daarin dat de Europese Unie ‘een goed systeem voor passagiersrechten heeft ontwikkeld.’ De Kamer onderschrijft de interpretatie van de Europese Commissie die EU 261 beschouwt als ‘een van haar grootste successen in het versterken van de positie van de consument.’

Tegenwerking
Terwijl de wetgeving op papier goed is, zegt de Rekenkamer, schort het wel aan de praktische uitvoering ervan. Belangrijkste reden is ‘een algemeen gebrek aan handhaving door luchtvaartmaatschappijen.’ Met andere woorden: airlines proberen de toepassing van de regels te vertragen of te dwarsbomen, waardoor passagiers veel moeite moeten doen om de compensatie waar ze recht op hebben ook daadwerkelijk te ontvangen.

De Rekenkamer constateert voorts ‘een gebrek aan bewustzijn’ bij reizigers over EU 261, maar voegt daaraan toe dat specialistische bedrijven die namens passagiers claims indienen nuttig werk verrichten. “De Europese claimindustrie is van belang omdat zij luchtvaartmaatschappijen aanmoedigt hun service te verbeteren.”

De Kamer wijst een voorstel van luchtvaartmaatschappijen om de vergoeding bij vertraging te verlagen van de hand. Passagiers hebben nu recht op een vast bedrag, afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De vergoeding is maximaal 600 euro per persoon. Ook het plan van de airlines om de uiterste tijd van drie uur vertraging die nu geldt voor volledige restitutie te verlengen naar vijf uur, vindt de Rekenkamer geen goed idee.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
SuitePad in kamers Novotel

SuitePad in kamers Novotel

18/09/2019

De kamers van Novotel Amsterdam Schiphol Airport krijgen vanaf 1 oktober een tablet-product van het merk SuitePad met informatie over hotel en omgeving. Tezelfdertijd schaft Novotel de gratis leen-gsm Handy…