Home / Regelgeving / Europese Commissie eist 42 data van vliegtuigpassagiers

Europese Commissie eist 42 data van vliegtuigpassagiers

Europese Commissie eist 42 data van vliegtuigpassagiers

De Europese Commissie wil persoonlijke gegevens van passagiers die van en naar Europa vliegen centraal verzamelen en vijf jaar opslaan. Dit in het kader van de strijd tegen het terrorisme.

Dit meldt de Engelse krant Guardian. De EC is van plan 42 stukjes informatie te eisen van de reiziger, waaronder hun bankrekeningnummer, thuisadres en maaltijdvoorkeur. Die privacygevoelige gegevens worden vijf jaar lang bewaard in een centrale database, die toegankelijk is voor politie en veiligheidsdiensten.

Het voorstel is volgens de EC een “werkbaar compromis” tussen de wensen van de ministers van Binnenlandse Zaken van de EU-lidstaten en het comité van het Europees Parlement dat zich bezighoudt met burgerrechten. De ministers willen dat er snel wordt begonnen met het verzamelen van passagiersgegevens op alle vluchten binnen Europa, alsmede vluchten van en naar Europa. Het Europees Parlement heeft dit plan twee jaar geleden tegengehouden. Nu intra-Europese vluchten buiten het voorstel vallen en er een aantal andere aanpassingen ten opzichte van 2011 zijn doorgevoerd, wordt verwacht dat er meer draagvlak voor is.

Zo worden de data zeven dagen op persoonsniveau bewaard, voordat ze gedepersonaliseerd worden. Dit was dertig dagen. Overigens stelt depersonalisatie niet zoveel voor: indien nodig, kan de identiteit van de passagier gedurende de vijf jaar dat de gegevens worden bewaard, gewoon weer naar boven worden gehaald.

Verder is het de bedoeling dat de data worden gebruikt voor terrorisme en serieuze ‘transnationale’ misdaden. In de vorige versie werd gesproken over terrorisme en serieuze misdaden. Door de toevoeging transnationaal kan de database dus voor minder incidenten worden gebruikt dan in 2011 de bedoeling was.

Daarnaast belooft de EC striktere voorwaarden voor toegang tot de gegevens en duidelijk geformuleerde rechten voor passagiers ten aanzien van de toegang tot, wijziging en verwijdering van hun data.

In de nasleep van de aanslag in Parijs op de medewerkers van het blad Charlie Hebdo, hebben de Europese ministers in een gezamenlijk statement gezegd dat een Europees ‘passenger name record’ systeem een “urgente en cruciale behoefte” is.

De EU wisselt al passagiersgegevens uit met de VS, Canada en Australië. Veertien van de 28 EU-lidstaten zijn bezig met het opzetten van een eigen systeem voor het verzamelen van passagiersdata.

De 42 gegevens die de EC wil ontvangen zijn: – paspoortnummer – land van uitgave – vervaldatum paspoort – voornamen -achternaam – geslacht – geboortedatum – nationaliteit – PNR-locatiecode – reserveringsdatum – reisdata – naam – andere namen in de PNR (boeking) – adres – alle betalingsinformatie – factuuradres – telefoonnummer – hele reisschema van de PNR – frequent flyer informatie – reisbureau – reisbureaumedewerker – PNR-informatie codeshare – reisstatus passagiers – gesplitste PNR-informatie – e-mailadres – ticketing field – algemene opmerkingen – ticketnummer – stoelnummer – datum ticketuitgifte – no-show geschiedenis – kofferlabel geschiedenis – go-show informatie – andere service-gerelateerde informatie – speciale verzoekjes, zoals maaltijdvoorkeuren – ontvangen van informatie – alle veranderingen in het PNR – aantal reizigers op het PNR – stoelinformatie – one-way tickets – eventueel reeds verzamelde data via een nationaal systeem – automatic ticketing fare quote.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…