Home / Regelgeving / EU: Open Skies met de Golf

EU: Open Skies met de Golf

EU: Open Skies met de Golf

De lidstaten van de Europese Unie zullen onderhandelingen beginnen over Open Skies met de Golfstaten, Turkije en landen in Zuid-Oost-Azië. Dit hebben de ministers van transport van de EU besloten.

De Europese Commissie, het uitvoerend orgaan van de EU, heeft van de 28 bewindslieden groen licht gekregen om komend najaar met de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Turkije en de leden van ASEAN (Association of South East Asean Nations) te gaan praten over afzonderlijke Open Skies met elk van die landen. Indien het overleg, dat enige jaren kan duren, succesvol is, betekent dit dat airlines aan weerszijden vrije toegang hebben tot elkaars markten. De EU en de Verenigde Staten hebben al Open Skies.

Momenteel hebben veel Europese landen bilaterale overeenkomsten met derden. Zo heeft Nederland met zowel Qatar als de Emiraten verdragen in verschillende gradaties.

“Als we het eens worden, zullen deze akkoorden nieuwe kansen bieden aan de hele luchtvaartsector, leiden tot nieuwe routes en betere tarieven opleveren voor passagiers. Ook komt er een level playing field voor alle airlines,” zei Violeta Bulc, de EU-commissaris voor transport, dinsdag. Het mandaat aan de Commissie om te onderhandelen heeft een ‘sunset clausule’, die inhoudt dat als het overleg over Open Skies voor de hele EU met de respectieve derde landen te lang duurt, de bilaterale overeenkomsten weer van kracht worden.

Staatssteun
Eerder deze week spraken enkele grote Europese carriers, zoals Lufthansa en Air France-KLM nog hun bezorgdheid uit over de positie van de drie Golf carriers (Emirates, Etihad en Qatar Airways) die in hun optiek teren op staatssteun.

De Europese Commissie gaat niet mee in die kritiek, maar zegt wel te streven naar “eerlijke concurrentie en financiële transparantie”. De maatschappijen in de Golf hebben altijd ontkend staatssteun te hebben ontvangen.

ACI Europe, de organisatie van Europese luchthavens, heeft het initiatief van de EU verwelkomd. “Luchthavens staan aan de basis van netwerkontwikkeling en moeten daarom volledige vrijheid krijgen om airlines aan te trekken. Het beperken van de toegang tot luchthavens moeten we achter ons laten,” zei de directeur-generaal van ACI Europe, Olivier Jankovec.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Deel Zaventem te koop

Deel Zaventem te koop

24/04/2018

De Australische financiële groep Macquarie wil haar belang van 36 procent in Brussels Airport verkopen. Chinese investeerders zouden interesse hebben om de aandelen in de goedlopende luchthaven over te nemen….

Zoveelste staking Air France

Zoveelste staking Air France

23/04/2018

Personeel bij Air France staakt vandaag en morgen voor de zoveelste keer in korte tijd. Hoewel lang niet iedereen meedoet heeft de airline een kwart van alle vluchten moeten schrappen….

Janaillac dreigt met vertrek

Janaillac dreigt met vertrek

20/04/2018

CEO Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM laat in een referendum het personeel een uitspraak doen over zijn plan voor een langzame loonsverhoging. Als een meerderheid tegen is, stapt hij op….

RAI wil samenwerken

RAI wil samenwerken

20/04/2018

RAI Amsterdam wil de banden met andere evenementen- en beurslocaties in Amsterdam stevig aanhalen. De beurs- en congresgigant wil zo meer ruimte creëren voor evenementen, nu uitbreiding van het eigen…