Home / Regelgeving / EU: Open Skies met de Golf

EU: Open Skies met de Golf

EU: Open Skies met de Golf

De lidstaten van de Europese Unie zullen onderhandelingen beginnen over Open Skies met de Golfstaten, Turkije en landen in Zuid-Oost-Azië. Dit hebben de ministers van transport van de EU besloten.

De Europese Commissie, het uitvoerend orgaan van de EU, heeft van de 28 bewindslieden groen licht gekregen om komend najaar met de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Turkije en de leden van ASEAN (Association of South East Asean Nations) te gaan praten over afzonderlijke Open Skies met elk van die landen. Indien het overleg, dat enige jaren kan duren, succesvol is, betekent dit dat airlines aan weerszijden vrije toegang hebben tot elkaars markten. De EU en de Verenigde Staten hebben al Open Skies.

Momenteel hebben veel Europese landen bilaterale overeenkomsten met derden. Zo heeft Nederland met zowel Qatar als de Emiraten verdragen in verschillende gradaties.

“Als we het eens worden, zullen deze akkoorden nieuwe kansen bieden aan de hele luchtvaartsector, leiden tot nieuwe routes en betere tarieven opleveren voor passagiers. Ook komt er een level playing field voor alle airlines,” zei Violeta Bulc, de EU-commissaris voor transport, dinsdag. Het mandaat aan de Commissie om te onderhandelen heeft een ‘sunset clausule’, die inhoudt dat als het overleg over Open Skies voor de hele EU met de respectieve derde landen te lang duurt, de bilaterale overeenkomsten weer van kracht worden.

Staatssteun
Eerder deze week spraken enkele grote Europese carriers, zoals Lufthansa en Air France-KLM nog hun bezorgdheid uit over de positie van de drie Golf carriers (Emirates, Etihad en Qatar Airways) die in hun optiek teren op staatssteun.

De Europese Commissie gaat niet mee in die kritiek, maar zegt wel te streven naar “eerlijke concurrentie en financiële transparantie”. De maatschappijen in de Golf hebben altijd ontkend staatssteun te hebben ontvangen.

ACI Europe, de organisatie van Europese luchthavens, heeft het initiatief van de EU verwelkomd. “Luchthavens staan aan de basis van netwerkontwikkeling en moeten daarom volledige vrijheid krijgen om airlines aan te trekken. Het beperken van de toegang tot luchthavens moeten we achter ons laten,” zei de directeur-generaal van ACI Europe, Olivier Jankovec.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…