De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan dat eindelijk moet leiden tot één Europees luchtruim (Single European Sky – SES).
De bedoeling is dat de banden tussen de nationale toezichthoudende instanties en de luchtverkeersleiding zowel organisatorisch als financieel worden verbroken. Verder moeten de prestaties van de luchtverkeersleidingen verbeteren en moeten ondersteunende diensten zoals meteorologie en communicatie door aparte bedrijven worden geleverd. De negen ‘functional airspace blocks’, die in december al in bedrijf hadden moeten zijn, staan opnieuw op de agenda. Deze moeten de huidige 27 nationale luchtverkeersblokken vervangen. De EC stelt dat de hervormingen noodzakelijk zijn, omdat de lappendeken aan luchtverkeersleidingen die Europa nu kent, de verwachte groei van het luchtverkeer in de komende tien tot twintig jaar niet kan faciliteren.
Gemiddeld vliegen luchtvaartmaatschappijen in Europa 42 km per vlucht om, wat op 5 miljard euro extra kosten per jaar neerkomt.
Het voorstel van de EC kan alvast op weinig sympathie rekenen van de Franse luchtverkeersleiders: zij zijn in staking gegaan. Verschillende brancheverenigingen van luchtvaartmaatschappijen hebben deze actie veroordeeld.
IATA zegt blij te zijn met het voorstel van de Europese Commissie. “De Commissie deelt de frustratie van de luchtvaart over het falen van de Europese lidstaten om tot de SES te komen. Elk jaar dat de SES niet wordt gerealiseerd, kost dat de Europese concurrentiepositie 5 miljard euro en krijgt het milieu 8,1 miljoen ton onnodige CO2-uitstoot te verwerken,” aldus directeur-generaal Tony Tyler van IATA.