Home / Regelgeving / EC: ETS blijft gelden in het Europese luchtruim

EC: ETS blijft gelden in het Europese luchtruim

EC: ETS blijft gelden in het Europese luchtruim

De Europese Commissie wil dat vanaf 1 januari 2014 het emissiehandelssysteem (ETS) alleen geldt voor het gedeelte van de vlucht van/naar een EU-luchthaven dat in het Europese luchtruim plaats vindt.

Het aangepaste ETS blijft van kracht tot in 2020 een mondiaal systeem van marktgerichte maatregelen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot door de luchtvaart wordt ingevoerd. Dit gebeurt onder auspiciën van burgerluchtvaartorganisatie ICAO, zoals op 4 oktober jl. afgesproken in Montréal.

In het nieuwe voorstel worden buitenlandse airlines dus belast voor een deel van hun CO2-uitstoot. Het is twijfelachtig of landen als de VS, Brazilië, Rusland, India en China hier blij mee zullen zijn. Zij dreigden eerder met een handelsoorlog, omdat zij vonden dat de EU het recht niet had om hun luchtvaartmaatschappijen te belasten.

Klimaatcommissaris Connie Hedegaard over het plan: “In het licht van de recente vooruitgang bij ICAO, niet in het minst dankzij Europa’s inzet en vastberadenheid, heeft de Europese Commissie vandaag een voorstel gedaan voor de aanpassing van het ETS. Op deze manier wordt de CO2-uitstoot van de luchtvaart afgedekt voor het deel van de vluchten dat in het Europese luchtruim plaats vindt. De EU heeft de emissie van broeikasgassen aanzienlijk teruggedrongen en alle economische sectoren dragen hieraan bij. De luchtvaart moet dit ook doen, omdat de uitstoot snel groeit – een verdubbeling sinds 1990. Ik vertrouw erop dat het Europees Parlement en de Raad snel zullen handelen en dit voorstel zonder vertraging zullen goedkeuren. Met dit voorstel neemt Europa haar verantwoordelijkheid voor het terugdringen van uitstoot binnen het eigen luchtruim tot de mondiale maatregelen van start gaan.”

De belangrijkste punten van het voorstel zijn als volgt:
– Alle uitstoot van vluchten tussen luchthavens in het Europese Economische Gebied (EEG, oftewel de 28 lidstaten plus Noorwegen en IJsland) blijven onder het ETS vallen.
– Van 2014 tot 2020 zijn vluchten die van/naar landen buiten de EEG plaats vinden uitgezonderd van het ETS, met uitzondering van de uitstoot die plaats vindt op het gedeelte van de reis dat in het Europese luchtruim plaats vindt.
– Vluchten van en naar derde ontwikkelingslanden die minder dan 1 procent van de mondiale luchtvaartuitstoot veroorzaken zijn uitgezonderd van het ETS.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…

Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

05/12/2019

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten. Social media…