Home / Regelgeving / EasyJet haalt oude koeien uit de sloot

EasyJet haalt oude koeien uit de sloot

EasyJet haalt oude koeien uit de sloot

EasyJet heeft een visie gepresenteerd op de Europese luchtvaart, in de aanloop naar een nieuw luchtvaartbeleid, waar de Europese Commissie momenteel aan werkt. EasyJets wensenlijstje bevat echter voornamelijk stokpaardjes die we eerder voorbij hebben horen galopperen.

Zo wil de Britse low-cost carrier dat er strengere regels komen voor luchthavens bij het vaststellen van havengelden. Verder moet er meer concurrentie komen tussen grondafhandelaars en dient de Single European Sky eindelijk realiteit te worden. Ook wil easyJet dat luchtvaartmaatschappijen de vrijheid krijgen/behouden om slots te verhandelen.

Volgens easyJet blijkt uit nieuw onderzoek door Frontier Economics, dat strengere regels ten aanzien van luchthavengelden op de vijftien grootste luchthavens van Europa – waaronder Schiphol – passagiers een besparing op kunnen leveren van 1,48 miljard euro. Dat betekent een grotere vraag naar vliegreizen, aldus easyJet: plus 12,2 miljoen enkele reizen. Om dit te realiseren moeten er vier veranderingen worden doorgevoerd, stelt easyJet. Ten eerste moet het dual till-systeem, waarbij de opbrengsten uit de luchtvaart en uit andere activiteiten, zoals winkels en parkeren, worden afgeschaft. Alle inkomsten van de luchthaven moeten dan worden meegenomen bij het vast stellen van de havengelden. Ten tweede moet het rendement op door luchthavens geïnvesteerd kapitaal met 0,5 procent worden verminderd. Ten derde wil easyJet dat de luchthavens 10 procent efficiënter worden in hun operaties, een weerspiegeling van wat de luchtvaartmaatschappijen in het afgelopen decennium hebben gerealiseerd. En ten vierde moet de “subsidie” van transferpassagiers verdwijnen. Het is easyJet al jaren een doorn in het oog, dat de passagierstoeslagen voor overstappende reizigers een stuk lager liggen dan die voor passagiers die van A naar B vliegen.

Overigens verlaagt Schiphol de havengelden die airlines moeten betalen met ingang van 1 april a.s. met 7 procent.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
6,9 mld euro verlies voor IAG

6,9 mld euro verlies voor IAG

27/02/2021

De International Airlines Group, met BA en Iberia, heeft vorig jaar een nettoverlies geleden van 6,9 miljard euro, vergelijkbaar met dat van concurrent Air France-KLM. De terugval van IAG (British…

Accor: het licht blijft aan

Accor: het licht blijft aan

26/02/2021

Accor heeft vorig jaar een verlies geleden van bijna twee miljard euro, maar topman Bazin benadrukt dat de meeste hotels van de keten nog open zijn, ‘het licht is aan.’…

Jaarverlies NS 2,58 mld euro 

Jaarverlies NS 2,58 mld euro 

25/02/2021

NS heeft in 2020 door de coronacrisis een verlies geleden van 2,58 miljard euro, zo is donderdag bekendgemaakt. De Nederlandse en Britse regeringen hielden het bedrijf in het spoor, met…

Nieuwe Embraer voor KLM

Nieuwe Embraer voor KLM

25/02/2021

De eerste Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag aangekomen op Schiphol. Dit type toestel – zuiniger dan zijn voorgangers – wordt ondanks de coronacrisis per 1 maart opgenomen in…

Capuano CEO van Marriott

Capuano CEO van Marriott

24/02/2021

De commissarissen van Marriott hebben Tony Capuano benoemd tot CEO, als opvolger van de vorige week overleden Arne Sorenson. Capuano was meteen al aangesteld als plaatsvervanger. Capuano (55) is sinds…