Home / Regelgeving / EasyJet haalt oude koeien uit de sloot

EasyJet haalt oude koeien uit de sloot

EasyJet haalt oude koeien uit de sloot

EasyJet heeft een visie gepresenteerd op de Europese luchtvaart, in de aanloop naar een nieuw luchtvaartbeleid, waar de Europese Commissie momenteel aan werkt. EasyJets wensenlijstje bevat echter voornamelijk stokpaardjes die we eerder voorbij hebben horen galopperen.

Zo wil de Britse low-cost carrier dat er strengere regels komen voor luchthavens bij het vaststellen van havengelden. Verder moet er meer concurrentie komen tussen grondafhandelaars en dient de Single European Sky eindelijk realiteit te worden. Ook wil easyJet dat luchtvaartmaatschappijen de vrijheid krijgen/behouden om slots te verhandelen.

Volgens easyJet blijkt uit nieuw onderzoek door Frontier Economics, dat strengere regels ten aanzien van luchthavengelden op de vijftien grootste luchthavens van Europa – waaronder Schiphol – passagiers een besparing op kunnen leveren van 1,48 miljard euro. Dat betekent een grotere vraag naar vliegreizen, aldus easyJet: plus 12,2 miljoen enkele reizen. Om dit te realiseren moeten er vier veranderingen worden doorgevoerd, stelt easyJet. Ten eerste moet het dual till-systeem, waarbij de opbrengsten uit de luchtvaart en uit andere activiteiten, zoals winkels en parkeren, worden afgeschaft. Alle inkomsten van de luchthaven moeten dan worden meegenomen bij het vast stellen van de havengelden. Ten tweede moet het rendement op door luchthavens geïnvesteerd kapitaal met 0,5 procent worden verminderd. Ten derde wil easyJet dat de luchthavens 10 procent efficiënter worden in hun operaties, een weerspiegeling van wat de luchtvaartmaatschappijen in het afgelopen decennium hebben gerealiseerd. En ten vierde moet de “subsidie” van transferpassagiers verdwijnen. Het is easyJet al jaren een doorn in het oog, dat de passagierstoeslagen voor overstappende reizigers een stuk lager liggen dan die voor passagiers die van A naar B vliegen.

Overigens verlaagt Schiphol de havengelden die airlines moeten betalen met ingang van 1 april a.s. met 7 procent.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…