Home / Regelgeving / Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

De regeringspartij van de Duitse bondskanselier Angela Merkel overweegt verdubbeling van het tarief van de bestaande vliegtaks voor binnenlandse vluchten.

De christendemocraten (CDU) van Merkel vormen de grootste partij in een coalitieregering met de sociaaldemocraten (SPD) en de Beierse CSU.

In Duitsland is, zoals in veel Europese landen, een debat gaande over de uitstoot door de luchtvaart van CO2. In de politiek, ook onder de conservatieven van de CDU, gaan stemmen op om de emissies van de luchtvaart te verminderen.

Een van de opties is het stimuleren van de trein. Prettige bijkomstigheid voor de regering in Berlijn is dat de staat de enige eigenaar is van het winstgevende spoorwegbedrijf Deutsche Bahn (DB).

Drie tarieven
Momenteel is het tarief van de vliegtaks, die sinds 2011 bestaat in Duitsland, voor binnenlandse vluchten hetzelfde als dat voor internationale bestemmingen op de korte afstand: 7,38 euro per ticket, enkel of retour.

‘Kort’ is een betrekkelijke term, want heel Rusland valt hier ook onder, tot en met het verre oosten van dat land. Voor vluchten op de middellange afstand (Noord-Afrika en het Midden-Oosten) betalen passagiers 23,05 per ticket en de lange afstand kost 41,49 per keer. Voor passagiers die overstappen op een Duitse luchthaven en deze niet tussentijds verlaten geldt geen heffing.

Spoornet
Duitsland heeft een wijdvertakt spoornetwerk, met op hoofdtrajecten hogesnelheidstreinen. De afstand tussen Hamburg in het hoge noorden en München in het zuiden bijvoorbeeld is 800 kilometer. Een vliegtuig doet daar één uur en tien minuten over, per directe trein is het zes uur en in de auto (zonder pauzes) acht uur.

In Europa zijn momenteel vier landen die een vertrekbelasting kennen voor vliegtuigpassagiers. Behalve Duitsland zijn dat Oostenrijk, Groot-Brittannië en Zweden. Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in en Nederland volgt, als de kabinetsplannen doorgaan, in 2021.

Foto: Unsplash

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…