Home / Regelgeving / Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

De regeringspartij van de Duitse bondskanselier Angela Merkel overweegt verdubbeling van het tarief van de bestaande vliegtaks voor binnenlandse vluchten.

De christendemocraten (CDU) van Merkel vormen de grootste partij in een coalitieregering met de sociaaldemocraten (SPD) en de Beierse CSU.

In Duitsland is, zoals in veel Europese landen, een debat gaande over de uitstoot door de luchtvaart van CO2. In de politiek, ook onder de conservatieven van de CDU, gaan stemmen op om de emissies van de luchtvaart te verminderen.

Een van de opties is het stimuleren van de trein. Prettige bijkomstigheid voor de regering in Berlijn is dat de staat de enige eigenaar is van het winstgevende spoorwegbedrijf Deutsche Bahn (DB).

Drie tarieven
Momenteel is het tarief van de vliegtaks, die sinds 2011 bestaat in Duitsland, voor binnenlandse vluchten hetzelfde als dat voor internationale bestemmingen op de korte afstand: 7,38 euro per ticket, enkel of retour.

‘Kort’ is een betrekkelijke term, want heel Rusland valt hier ook onder, tot en met het verre oosten van dat land. Voor vluchten op de middellange afstand (Noord-Afrika en het Midden-Oosten) betalen passagiers 23,05 per ticket en de lange afstand kost 41,49 per keer. Voor passagiers die overstappen op een Duitse luchthaven en deze niet tussentijds verlaten geldt geen heffing.

Spoornet
Duitsland heeft een wijdvertakt spoornetwerk, met op hoofdtrajecten hogesnelheidstreinen. De afstand tussen Hamburg in het hoge noorden en München in het zuiden bijvoorbeeld is 800 kilometer. Een vliegtuig doet daar één uur en tien minuten over, per directe trein is het zes uur en in de auto (zonder pauzes) acht uur.

In Europa zijn momenteel vier landen die een vertrekbelasting kennen voor vliegtuigpassagiers. Behalve Duitsland zijn dat Oostenrijk, Groot-Brittannië en Zweden. Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in en Nederland volgt, als de kabinetsplannen doorgaan, in 2021.

Foto: Unsplash

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…