Home / Regelgeving / Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

Duitsland verdubbelt mogelijk vliegtaks op domestic verkeer

De regeringspartij van de Duitse bondskanselier Angela Merkel overweegt verdubbeling van het tarief van de bestaande vliegtaks voor binnenlandse vluchten.

De christendemocraten (CDU) van Merkel vormen de grootste partij in een coalitieregering met de sociaaldemocraten (SPD) en de Beierse CSU.

In Duitsland is, zoals in veel Europese landen, een debat gaande over de uitstoot door de luchtvaart van CO2. In de politiek, ook onder de conservatieven van de CDU, gaan stemmen op om de emissies van de luchtvaart te verminderen.

Een van de opties is het stimuleren van de trein. Prettige bijkomstigheid voor de regering in Berlijn is dat de staat de enige eigenaar is van het winstgevende spoorwegbedrijf Deutsche Bahn (DB).

Drie tarieven
Momenteel is het tarief van de vliegtaks, die sinds 2011 bestaat in Duitsland, voor binnenlandse vluchten hetzelfde als dat voor internationale bestemmingen op de korte afstand: 7,38 euro per ticket, enkel of retour.

‘Kort’ is een betrekkelijke term, want heel Rusland valt hier ook onder, tot en met het verre oosten van dat land. Voor vluchten op de middellange afstand (Noord-Afrika en het Midden-Oosten) betalen passagiers 23,05 per ticket en de lange afstand kost 41,49 per keer. Voor passagiers die overstappen op een Duitse luchthaven en deze niet tussentijds verlaten geldt geen heffing.

Spoornet
Duitsland heeft een wijdvertakt spoornetwerk, met op hoofdtrajecten hogesnelheidstreinen. De afstand tussen Hamburg in het hoge noorden en München in het zuiden bijvoorbeeld is 800 kilometer. Een vliegtuig doet daar één uur en tien minuten over, per directe trein is het zes uur en in de auto (zonder pauzes) acht uur.

In Europa zijn momenteel vier landen die een vertrekbelasting kennen voor vliegtuigpassagiers. Behalve Duitsland zijn dat Oostenrijk, Groot-Brittannië en Zweden. Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in en Nederland volgt, als de kabinetsplannen doorgaan, in 2021.

Foto: Unsplash

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…