Home / Regelgeving / Controle Schengen op Britse paspoorten strenger na Brexit

Controle Schengen op Britse paspoorten strenger na Brexit

Controle Schengen op Britse paspoorten strenger na Brexit

De Britse regering heeft haar burgers gewaarschuwd dat de paspoortcontrole in de Schengenzone, als de Brexit in maart 2019 een feit is, strenger kan worden. De Britten onderhandelen al maanden met de Europese Commissie over een Brexit-akkoord, waarin een veelheid van punten zou moeten worden opgenomen. Voor de reiswereld staan onder meer de landingsrechten voor airlines en de grenscontroles op het spel.

Londen en Brussel kunnen het almaar niet eens worden over een totaal-pakket en als er geen deal komt kan dit grote consequenties hebben voor alle maatschappelijke sectoren. Zo dreigt voor de Britten bij aankomst in de Europese landen die behoren tot de Schengenzone vanaf 30 maart 2019 een status als ‘third country nationals.’

Dit betekent dat Britse paspoorten die langer dan tien jaar geleden zijn uitgegeven niet meer worden geaccepteerd in Schengenlanden, terwijl de pas bovendien nog minimaal zes maanden geldig moet zijn. Deze Schengen-bepalingen gelden nu al voor ingezetenen van veel landen buiten de zone, zoals de Verenigde Staten en Australië.

Omgekeerd blijft voor reizigers uit de Schengenlanden, waaronder Nederland, de situatie onveranderd, want de UK heeft nooit deel uitgemaakt van ‘Schengen.’

Home Office
‘Indien u van plan bent na 29 maart 2019 naar het Schengen-gebied te reizen, adviseren we uw paspoort te checken om er zeker van te zijn dat het niet ouder is dan negen jaar en zes maanden,’ zegt het Ministerie van  Binnenlandse Zaken (Home Office) te Londen in een verklaring. ‘Als uw pas daar niet aan voldoet, kan u de toegang tot Schengen worden geweigerd.’

Schengen is niet hetzelfde als de Europese Unie. Van de huidige 28 lidstaten van de EU zitten er zes niet in Schengen: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Roemenië, Bulgarije, Kroatië en Cyprus. Vier landen die geen deel uitmaken van de EU, vallen daarentegen wel onder Schengen: Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein – een totaal aantal van 26 naties, die onderling geen grenscontrole onderhouden.

Navyblue
Het Britse paspoort moet na de Brexit ook qua uiterlijk veranderen, omdat er nu nog European Union bovenaan de pan-Europese bordeauxrode kaft staat. Het nieuwe post-EU-paspoort krijgt een marineblauwe kleur, die de Britse pas vroeger ook had. De nieuwe pas en Brexit vallen niet samen: het huidige contract met de fabrikant van de passen loopt in de herfst van 2019 af, daarna zal de blauwe versie beschikbaar zijn.

De bestaande passen zullen, mits ze voldoen aan de genoemde uitgiftetermijn van negeneneenhalf jaar, geldig blijven, zegt het ministerie. Tussen maart en oktober 2019 blijft het Home Office bordeauxrode paspoorten uitgeven, maar zonder het chapeau ‘European Union’.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

21/01/2021

KLM schrapt 800 tot 1.000 banen, bovenop de reductie met 5.000 banen in 2020. Het bedrijf zegt dat herstel langer duurt dan verwacht. In de nieuwe saneringsronde zijn het vliegverbod…