Home / Regelgeving / Compensatieservice BCD

Compensatieservice BCD

Compensatieservice BCD

BCD Travel is gekomen met een eigen compensatieproduct na vluchtverstoringen, onder de naam Air Disruption Service, om zakenreizigers te helpen bij het indienen van een claim.

Volgens de specialist in zakenreismanagement is de behoefte aan een dergelijke oplossing groot. ‘Momenteel wordt slechts 5 procent van de mogelijke compensatie door reizigers geclaimd, waardoor 793 miljoen euro aan vergoeding blijft liggen,’ zegt BCD.

Ongeveer 8 procent van de vluchten wereldwijd heeft te kampen met vluchtverstoringen, rekent BCD voor. 2,4 procent van alle vluchten die onderhevig zijn aan Europese reguleringen, wordt geannuleerd of heeft een vertraging van meer dan drie uur. ‘Dit levert niet alleen stress op voor reizigers die daardoor een aansluitende vlucht missen of te laat komen voor een belangrijke vergadering. Het zorgt vaak ook voor extra kosten, zoals eten of drinken tijdens het wachten op de luchthaven, of zelfs een hotelovernachting.’

EU 261
BCD verwijst naar EU 261, de roemruchte Europese verordening die teruggaat tot 2004 en op basis waarvan airlines verplicht zijn in de EU passagiers te compenseren bij een ernstige vertraging, annulering of gemiste aansluiting. Het bedrag van de compensatie ligt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de duur van de vertraging en de reisafstand. BCD: ‘Veel reizigers weten niet dat deze regel bestaat en elke luchtvaartmaatschappij heeft bovendien haar eigen claimproces, dat vaak ingewikkeld is en veel tijd in beslag neemt. Het resultaat is dat slechts 5 procent van de 835 miljoen euro die reizigers jaarlijks zouden kunnen claimen, gecompenseerd wordt.’

BCD Travel monitort voortaan alle vluchten die in aanmerking komen voor een claim onder EU 261. ‘Reizigers ontvangen een e-mail met instructies hoe ze hun rechtmatige compensatie via BCD’s partner AirHelp kunnen opvragen. AirHelp dient vervolgens de rechtmatige claim in bij de luchtvaartmaatschappij.’

Airhelp is een van de vele claimbureaus in de EU die reizigers, tegen een vergoeding, helpen met restitutie

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…