BCD Travel is gekomen met een eigen compensatieproduct na vluchtverstoringen, onder de naam Air Disruption Service, om zakenreizigers te helpen bij het indienen van een claim.
Volgens de specialist in zakenreismanagement is de behoefte aan een dergelijke oplossing groot. ‘Momenteel wordt slechts 5 procent van de mogelijke compensatie door reizigers geclaimd, waardoor 793 miljoen euro aan vergoeding blijft liggen,’ zegt BCD.
Ongeveer 8 procent van de vluchten wereldwijd heeft te kampen met vluchtverstoringen, rekent BCD voor. 2,4 procent van alle vluchten die onderhevig zijn aan Europese reguleringen, wordt geannuleerd of heeft een vertraging van meer dan drie uur. ‘Dit levert niet alleen stress op voor reizigers die daardoor een aansluitende vlucht missen of te laat komen voor een belangrijke vergadering. Het zorgt vaak ook voor extra kosten, zoals eten of drinken tijdens het wachten op de luchthaven, of zelfs een hotelovernachting.’
EU 261
BCD verwijst naar EU 261, de roemruchte Europese verordening die teruggaat tot 2004 en op basis waarvan airlines verplicht zijn in de EU passagiers te compenseren bij een ernstige vertraging, annulering of gemiste aansluiting. Het bedrag van de compensatie ligt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de duur van de vertraging en de reisafstand. BCD: ‘Veel reizigers weten niet dat deze regel bestaat en elke luchtvaartmaatschappij heeft bovendien haar eigen claimproces, dat vaak ingewikkeld is en veel tijd in beslag neemt. Het resultaat is dat slechts 5 procent van de 835 miljoen euro die reizigers jaarlijks zouden kunnen claimen, gecompenseerd wordt.’
BCD Travel monitort voortaan alle vluchten die in aanmerking komen voor een claim onder EU 261. ‘Reizigers ontvangen een e-mail met instructies hoe ze hun rechtmatige compensatie via BCD’s partner AirHelp kunnen opvragen. AirHelp dient vervolgens de rechtmatige claim in bij de luchtvaartmaatschappij.’
Airhelp is een van de vele claimbureaus in de EU die reizigers, tegen een vergoeding, helpen met restitutie