Home / Regelgeving / Compensatieservice BCD

Compensatieservice BCD

Compensatieservice BCD

BCD Travel is gekomen met een eigen compensatieproduct na vluchtverstoringen, onder de naam Air Disruption Service, om zakenreizigers te helpen bij het indienen van een claim.

Volgens de specialist in zakenreismanagement is de behoefte aan een dergelijke oplossing groot. ‘Momenteel wordt slechts 5 procent van de mogelijke compensatie door reizigers geclaimd, waardoor 793 miljoen euro aan vergoeding blijft liggen,’ zegt BCD.

Ongeveer 8 procent van de vluchten wereldwijd heeft te kampen met vluchtverstoringen, rekent BCD voor. 2,4 procent van alle vluchten die onderhevig zijn aan Europese reguleringen, wordt geannuleerd of heeft een vertraging van meer dan drie uur. ‘Dit levert niet alleen stress op voor reizigers die daardoor een aansluitende vlucht missen of te laat komen voor een belangrijke vergadering. Het zorgt vaak ook voor extra kosten, zoals eten of drinken tijdens het wachten op de luchthaven, of zelfs een hotelovernachting.’

EU 261
BCD verwijst naar EU 261, de roemruchte Europese verordening die teruggaat tot 2004 en op basis waarvan airlines verplicht zijn in de EU passagiers te compenseren bij een ernstige vertraging, annulering of gemiste aansluiting. Het bedrag van de compensatie ligt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de duur van de vertraging en de reisafstand. BCD: ‘Veel reizigers weten niet dat deze regel bestaat en elke luchtvaartmaatschappij heeft bovendien haar eigen claimproces, dat vaak ingewikkeld is en veel tijd in beslag neemt. Het resultaat is dat slechts 5 procent van de 835 miljoen euro die reizigers jaarlijks zouden kunnen claimen, gecompenseerd wordt.’

BCD Travel monitort voortaan alle vluchten die in aanmerking komen voor een claim onder EU 261. ‘Reizigers ontvangen een e-mail met instructies hoe ze hun rechtmatige compensatie via BCD’s partner AirHelp kunnen opvragen. AirHelp dient vervolgens de rechtmatige claim in bij de luchtvaartmaatschappij.’

Airhelp is een van de vele claimbureaus in de EU die reizigers, tegen een vergoeding, helpen met restitutie

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…