Home / Regelgeving / AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en duidelijk uitsprak tegen deze ‘leeftijdsdiscriminatie’, spreekt desgevraagd over ‘een mooie overwinning.’

Consumentenorganisaties maakten de afgelopen tijd eveneens gewag van de situatie, waarbij houders van de Flying Blue Gold Card ouder dan 75 jaar wel miles konden sparen voor Flying Blue, het frequent flyer programma van Air France-KLM, maar geen recht bleken te hebben op de daaraan gekoppelde verzekeringen.

In de boot genomen
Wie haar of zijn vlucht betaalt met de Gold Card ontvangt een vergoeding bij vluchtvertraging of bagageverlies, krijgt een uitgebreide reis-en annuleringsverzekering én een rechtsbijstandverzekering. Tot nu toe moest de kaarthouder hiervoor jonger dan 75 zijn.

Tonny Eyk vermoedt dat KLM door American Express ‘in de boot is genomen’ tijdens de onderhandelingen over de samenwerking of de kleine lettertjes over de leeftijdsgrens niet heeft gezien.

De columnist wijst erop dat de kaarthouders nooit zijn geïnformeerd over de leeftijdsbepalingen. “American Express zegt dat de voorwaarden op hun website staan. Maar veel mensen, ook ik, hebben hun contract met AMEX afgesloten voordat het internet bestond. En in de papieren van toen stond niets over een leeftijdsgrens.”

College voor de Rechten van de Mens
Eyk wilde de zaak voorleggen aan het College voor de Rechten van de Mens, een zelfstandig Nederlands bestuursorgaan. Dat is nu niet meer nodig. Boet Kreiken, executive vice president customer experience bij KLM, is in overleg getreden met AMEX en het creditcardbedrijf heeft inmiddels besloten de leeftijdsgrens van 75 voor de verzekeringen te schrappen.

Tonny Eyk voegt hier nog wel aan toe dat de jaarlijkse bijdrage voor de kaart door de 75-jarigen en ouder steeds door Amex werd geïncasseerd en niet omlaag is gebracht. “Er is betaald voor diensten waar men geen recht op had. Kaarthouders vragen zich af of er restitutie komt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…

Obligaties Delta: 9 mld dollar

Obligaties Delta: 9 mld dollar

18/09/2020

Delta Air Lines heeft deze week negen miljard dollar (7,5 miljard euro) opgehaald door obligaties uit te schrijven, met het eigen frequent flyer programma als onderpand. De partner van Air…

Reisbranche wil testprotocol

Reisbranche wil testprotocol

18/09/2020

25 brancheorganisaties uit de reiswereld, zowel voor lucht-, spoor-, en wegverkeer, hebben vrijdag de Europese Commissie gevraagd om een gezamenlijk testprotocol in de EU en het opheffen van de quarantaineplicht….

KLM strenger met mondkapje

KLM strenger met mondkapje

17/09/2020

KLM voert vanaf 21 september de corona-regels aan boord op. Wie dan om medische redenen zonder mondkapje wil boarden moet een doktersverklaring én een recente negatieve test laten zien. Ook…

BA in ‘onmogelijke situatie’

BA in ‘onmogelijke situatie’

16/09/2020

British Airways bevindt zich momenteel in een ‘onmogelijke situatie,’ heeft CEO Alex Cruz woensdag gezegd tijdens een video-sessie met het Britse parlement. Hij verwacht een krimp van het personeelsbestand bij…