Home / Regelgeving / AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en duidelijk uitsprak tegen deze ‘leeftijdsdiscriminatie’, spreekt desgevraagd over ‘een mooie overwinning.’

Consumentenorganisaties maakten de afgelopen tijd eveneens gewag van de situatie, waarbij houders van de Flying Blue Gold Card ouder dan 75 jaar wel miles konden sparen voor Flying Blue, het frequent flyer programma van Air France-KLM, maar geen recht bleken te hebben op de daaraan gekoppelde verzekeringen.

In de boot genomen
Wie haar of zijn vlucht betaalt met de Gold Card ontvangt een vergoeding bij vluchtvertraging of bagageverlies, krijgt een uitgebreide reis-en annuleringsverzekering én een rechtsbijstandverzekering. Tot nu toe moest de kaarthouder hiervoor jonger dan 75 zijn.

Tonny Eyk vermoedt dat KLM door American Express ‘in de boot is genomen’ tijdens de onderhandelingen over de samenwerking of de kleine lettertjes over de leeftijdsgrens niet heeft gezien.

De columnist wijst erop dat de kaarthouders nooit zijn geïnformeerd over de leeftijdsbepalingen. “American Express zegt dat de voorwaarden op hun website staan. Maar veel mensen, ook ik, hebben hun contract met AMEX afgesloten voordat het internet bestond. En in de papieren van toen stond niets over een leeftijdsgrens.”

College voor de Rechten van de Mens
Eyk wilde de zaak voorleggen aan het College voor de Rechten van de Mens, een zelfstandig Nederlands bestuursorgaan. Dat is nu niet meer nodig. Boet Kreiken, executive vice president customer experience bij KLM, is in overleg getreden met AMEX en het creditcardbedrijf heeft inmiddels besloten de leeftijdsgrens van 75 voor de verzekeringen te schrappen.

Tonny Eyk voegt hier nog wel aan toe dat de jaarlijkse bijdrage voor de kaart door de 75-jarigen en ouder steeds door Amex werd geïncasseerd en niet omlaag is gebracht. “Er is betaald voor diensten waar men geen recht op had. Kaarthouders vragen zich af of er restitutie komt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….