Home / Regelgeving / AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en duidelijk uitsprak tegen deze ‘leeftijdsdiscriminatie’, spreekt desgevraagd over ‘een mooie overwinning.’

Consumentenorganisaties maakten de afgelopen tijd eveneens gewag van de situatie, waarbij houders van de Flying Blue Gold Card ouder dan 75 jaar wel miles konden sparen voor Flying Blue, het frequent flyer programma van Air France-KLM, maar geen recht bleken te hebben op de daaraan gekoppelde verzekeringen.

In de boot genomen
Wie haar of zijn vlucht betaalt met de Gold Card ontvangt een vergoeding bij vluchtvertraging of bagageverlies, krijgt een uitgebreide reis-en annuleringsverzekering én een rechtsbijstandverzekering. Tot nu toe moest de kaarthouder hiervoor jonger dan 75 zijn.

Tonny Eyk vermoedt dat KLM door American Express ‘in de boot is genomen’ tijdens de onderhandelingen over de samenwerking of de kleine lettertjes over de leeftijdsgrens niet heeft gezien.

De columnist wijst erop dat de kaarthouders nooit zijn geïnformeerd over de leeftijdsbepalingen. “American Express zegt dat de voorwaarden op hun website staan. Maar veel mensen, ook ik, hebben hun contract met AMEX afgesloten voordat het internet bestond. En in de papieren van toen stond niets over een leeftijdsgrens.”

College voor de Rechten van de Mens
Eyk wilde de zaak voorleggen aan het College voor de Rechten van de Mens, een zelfstandig Nederlands bestuursorgaan. Dat is nu niet meer nodig. Boet Kreiken, executive vice president customer experience bij KLM, is in overleg getreden met AMEX en het creditcardbedrijf heeft inmiddels besloten de leeftijdsgrens van 75 voor de verzekeringen te schrappen.

Tonny Eyk voegt hier nog wel aan toe dat de jaarlijkse bijdrage voor de kaart door de 75-jarigen en ouder steeds door Amex werd geïncasseerd en niet omlaag is gebracht. “Er is betaald voor diensten waar men geen recht op had. Kaarthouders vragen zich af of er restitutie komt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…