Home / Regelgeving / AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en duidelijk uitsprak tegen deze ‘leeftijdsdiscriminatie’, spreekt desgevraagd over ‘een mooie overwinning.’

Consumentenorganisaties maakten de afgelopen tijd eveneens gewag van de situatie, waarbij houders van de Flying Blue Gold Card ouder dan 75 jaar wel miles konden sparen voor Flying Blue, het frequent flyer programma van Air France-KLM, maar geen recht bleken te hebben op de daaraan gekoppelde verzekeringen.

In de boot genomen
Wie haar of zijn vlucht betaalt met de Gold Card ontvangt een vergoeding bij vluchtvertraging of bagageverlies, krijgt een uitgebreide reis-en annuleringsverzekering én een rechtsbijstandverzekering. Tot nu toe moest de kaarthouder hiervoor jonger dan 75 zijn.

Tonny Eyk vermoedt dat KLM door American Express ‘in de boot is genomen’ tijdens de onderhandelingen over de samenwerking of de kleine lettertjes over de leeftijdsgrens niet heeft gezien.

De columnist wijst erop dat de kaarthouders nooit zijn geïnformeerd over de leeftijdsbepalingen. “American Express zegt dat de voorwaarden op hun website staan. Maar veel mensen, ook ik, hebben hun contract met AMEX afgesloten voordat het internet bestond. En in de papieren van toen stond niets over een leeftijdsgrens.”

College voor de Rechten van de Mens
Eyk wilde de zaak voorleggen aan het College voor de Rechten van de Mens, een zelfstandig Nederlands bestuursorgaan. Dat is nu niet meer nodig. Boet Kreiken, executive vice president customer experience bij KLM, is in overleg getreden met AMEX en het creditcardbedrijf heeft inmiddels besloten de leeftijdsgrens van 75 voor de verzekeringen te schrappen.

Tonny Eyk voegt hier nog wel aan toe dat de jaarlijkse bijdrage voor de kaart door de 75-jarigen en ouder steeds door Amex werd geïncasseerd en niet omlaag is gebracht. “Er is betaald voor diensten waar men geen recht op had. Kaarthouders vragen zich af of er restitutie komt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…

FlixTrain breidt uit in Europa 

FlixTrain breidt uit in Europa 

07/11/2019

FlixTrain wordt mogelijk een concurrent van Thalys op de lijn tussen Parijs en Brussel, met een doorverbinding naar Rotterdam en Amsterdam. In 2021 is de Europese treinmarkt vrij en mogen…

Verkeerstoren Lelystad open

Verkeerstoren Lelystad open

07/11/2019

De verkeerstoren op Lelystad Airport is sinds donderdagmorgen in gebruik, vooruitlopend op de openstelling voor grote vliegtuigen, waarvoor nog geen datum bekend is. Op de site van Lelystad Airport staat…