Home / Regelgeving / Amerikaanse luchtvaart voelt gevolgen van de shutdown

Amerikaanse luchtvaart voelt gevolgen van de shutdown

Amerikaanse luchtvaart voelt  gevolgen van de shutdown

De ‘shutdown’ in de VS, sinds eind december van kracht, begint de luchtvaart parten te spelen. Overheidspersoneel in de branche krijgt voorlopig geen loon en veel van hen hebben zich ziek gemeld. Het leidt tot lange rijen op luchthavens en vertraging van vluchten.

United Airlines en American Airlines hebben eind deze week samen met de bonden van piloten, cabin crew en technisch personeel een brief gestuurd aan president Trump en het Congres waarin ze aandringen om aan de shutdown onmiddellijk een einde te maken. “Ons nationale luchtvaartsysteem is al aanzienlijk geschaad en hoe langer het duurt, hoe erger het wordt.”

Behalve de nijpende situatie op luchthavens kunnen ook alle besluiten in commerciële bedrijven waar officiële papieren voor zijn vereist, waaronder goedkeuring voor nieuwe vliegtuigen, vergunningen voor pas aangetrokken personeel en het accorderen van nieuwe routes, niet worden doorgevoerd, omdat een deel van de ambtenaren niet mag werken.

Muur tegen immigranten
Shutdown is een typisch Amerikaanse fenomeen, waarbij de president en het Congres (parlement) het niet eens zijn over de begroting voor het aanstaande jaar. In de huidige situatie, sinds 22 december, gaat het om de bouw van een muur aan de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico waarvoor president Trump 5,6 miljard dollar eist.

Trump wil de toevloed van illegale immigranten met de muur indammen. Maar de Democraten zijn tegen, hebben de meerderheid in het Congres en blokkeren daarom de begroting voor 2019.

Zonder goedgekeurd budget mogen federale ambtenaren geen salaris ontvangen en worden hun werkzaamheden gedeeltelijk opgeschort: shutdown. In de VS zijn ruim twee miljoen staatsambtenaren – militairen en het personeel van het staatspostbedrijf (US Postal) niet meegerekend.

Obama
Bij een shutdown, die ook onder vorige presidenten onder wie Trumps voorganger Obama plaatshadden, worden veel ambtenaren naar huis gestuurd (furlough). Ze mogen niet werken, ook niet thuis en ontvangen geen loon. Dit geldt niet voor iedereen: personeel in diensten die van belang zijn voor de veiligheid van het land of anderszins onmisbaar zijn, worden wel geacht – onbetaald – door te werken.

In de luchtvaartsector blijven verkeersleiders, veiligheidspersoneel op luchthavens en air marshalls (aan boord van vliegtuigen), die op de loonlijst van de federale overheid staan, wel aan het werk, maar ook zij ontvangen voorlopig geen loon. Het ziekteverzuim onder deze beroepsgroepen is de afgelopen weken flink opgelopen.

Pas als de politieke patstelling is doorbroken kan iedereen weer aan de slag en worden de salarissen, inclusief het achterstallig loon, zoals voorheen maandelijks betaald.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….