Home / Regelgeving / AirHelp: easyJet en Ryanair wijzen vrijwel alle claims af

AirHelp: easyJet en Ryanair wijzen vrijwel alle claims af

AirHelp: easyJet en Ryanair wijzen vrijwel alle claims af

Volgens onderzoek van AirHelp wijst Ryanair 98,5 procent van de aanvragen voor compensatie af, easyJet doet dit in 87 procent van de gevallen. Bij KLM krijgt bijna de helft van de passagiers nul op het rekest. Het claimbureau zegt dat airlines zo hun verantwoordelijkheid ‘op brutale wijze’ proberen te ontlopen.

AirHelp gaat in het onderzoek uit van ‘terechte claims’ van passagiers, dat wil zeggen: aanvragen die voortvloeien uit de Europese regelgeving EU261, volgens welke luchtvaartpassagiers bij een geannuleerde of vertraagde vlucht van drie uur of meer recht hebben op maximaal 600 euro compensatie per persoon. Alleen wanneer er sprake is van overmacht aan de kant van airlines (aanslagen, noodweer et cetera), vervallen deze rechten.

Dertig procent meer afwijzingen
Volgens AirHelp ligt het aantal afgewezen claims dit jaar over de gehele linie ruim dertig procent hoger dan in 2018. Op de ranglijst staan de prijsvechters Ryanair en easyJet, twee van de grootste carriers in Europa, in de staart.

KLM wees in 2018 nog ruim 41 procent van de claims af, in 2019 is dit gestegen naar 47,9 procent, zegt AirHelp. “KLM blijkt reizigers minder tegemoet te komen, ondanks het feit dat er bij KLM deze zomer veel verstoringen waren.”

De beste reacties op claims van passagiers onder Europese maatschappijen geven SAS Scandinavian Airlines en Brussels Airlines. Voor carriers van buiten de EU geldt een ander regime: alleen vluchten die vertrekken vanaf Europese luchthavens vallen onder EU261. De cijfers van AirHelp zijn gebaseerd op aanvragen van passagiers zonder tussenkomst van een claimbureau. Als dat laatste wel het geval is gaat het percentage toegekende claims alsnog fors omhoog.

Brutaal
Dirk Lof, expert op het gebied van de rechten van vliegtuigpassagiers bij AirHelp, zegt in een verklaring: “Luchtvaartmaatschappijen spelen geen eerlijk spel met de claimafhandeling van passagiers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat twee op de drie passagiers hun pogingen om compensatie te krijgen, opgeven als hun eerste claim is afgewezen.”

Lof voegt eraan toe dat het onderzoek aantoont dat airlines hun wettelijke verantwoordelijkheid ‘op brutale wijze’ proberen te ontlopen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…