Home / Regelgeving / AirHelp: easyJet en Ryanair wijzen vrijwel alle claims af

AirHelp: easyJet en Ryanair wijzen vrijwel alle claims af

AirHelp: easyJet en Ryanair wijzen vrijwel alle claims af

Volgens onderzoek van AirHelp wijst Ryanair 98,5 procent van de aanvragen voor compensatie af, easyJet doet dit in 87 procent van de gevallen. Bij KLM krijgt bijna de helft van de passagiers nul op het rekest. Het claimbureau zegt dat airlines zo hun verantwoordelijkheid ‘op brutale wijze’ proberen te ontlopen.

AirHelp gaat in het onderzoek uit van ‘terechte claims’ van passagiers, dat wil zeggen: aanvragen die voortvloeien uit de Europese regelgeving EU261, volgens welke luchtvaartpassagiers bij een geannuleerde of vertraagde vlucht van drie uur of meer recht hebben op maximaal 600 euro compensatie per persoon. Alleen wanneer er sprake is van overmacht aan de kant van airlines (aanslagen, noodweer et cetera), vervallen deze rechten.

Dertig procent meer afwijzingen
Volgens AirHelp ligt het aantal afgewezen claims dit jaar over de gehele linie ruim dertig procent hoger dan in 2018. Op de ranglijst staan de prijsvechters Ryanair en easyJet, twee van de grootste carriers in Europa, in de staart.

KLM wees in 2018 nog ruim 41 procent van de claims af, in 2019 is dit gestegen naar 47,9 procent, zegt AirHelp. “KLM blijkt reizigers minder tegemoet te komen, ondanks het feit dat er bij KLM deze zomer veel verstoringen waren.”

De beste reacties op claims van passagiers onder Europese maatschappijen geven SAS Scandinavian Airlines en Brussels Airlines. Voor carriers van buiten de EU geldt een ander regime: alleen vluchten die vertrekken vanaf Europese luchthavens vallen onder EU261. De cijfers van AirHelp zijn gebaseerd op aanvragen van passagiers zonder tussenkomst van een claimbureau. Als dat laatste wel het geval is gaat het percentage toegekende claims alsnog fors omhoog.

Brutaal
Dirk Lof, expert op het gebied van de rechten van vliegtuigpassagiers bij AirHelp, zegt in een verklaring: “Luchtvaartmaatschappijen spelen geen eerlijk spel met de claimafhandeling van passagiers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat twee op de drie passagiers hun pogingen om compensatie te krijgen, opgeven als hun eerste claim is afgewezen.”

Lof voegt eraan toe dat het onderzoek aantoont dat airlines hun wettelijke verantwoordelijkheid ‘op brutale wijze’ proberen te ontlopen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…