
IATA heeft haar kort geding tegen ACNL gewonnen. De slotcoördinator wilde in 2022 zelf de bestemmingen bepalen voor drie airports, tegen de zin van de airlines. De rechter heeft IATA, die als vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappijen de zaak aanhangig had gemaakt, in het gelijk gesteld.
De rechtbank Noord-Holland heeft ACNL (Airport Coordinantion Netherlands) verboden met ingang van het zomerseizoen 2022 de zogenoemde Policy Rule Additional Allocation Criteria toe te passen voor slots op de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam-The Hague. ACNL had bepaalde bestemmingen willen schrappen en andere juist willen toevoegen.
IATA stapte hierom naar de rechter en de magistraten zijn het eens met de brancheorganisatie dat het niet aan de slotcoördinator is om vast te leggen welke luchthavens er mogen worden aangevlogen.
ACNL heeft zich onmiddellijk bij het verdict neergelegd, maar tekent wel aan dat de lijst met voorgestelde bestemmingen slechts voor een heel klein deel van de slots zou hebben gegolden, namelijk het restant dat elk jaar overblijft, nadat alle airlines de hun toegewezen slots hebben gebruikt. Volgens Hugo Thomassen, de managing director van ACNL, zou het op Schiphol zijn gegaan om 1 procent van de slots, dat zijn 5.000 op jaarbasis.
Beeld © Schiphol