Home / Overig / Twintigjarige Eurostar komt met nieuwe treinen en routes

Twintigjarige Eurostar komt met nieuwe treinen en routes

Twintigjarige Eurostar komt met nieuwe treinen en routes

Eurostar, de hogesnelheidstrein tussen Brussel en Londen en tussen Parijs en Londen viert vrijdag haar twintigste verjaardag. Op een persbijeenkomst in Londen gaf Eurostar zichzelf een dag eerder alvast een cadeau in de vorm van de nieuwe E320-trein waarvan de eerste exemplaren volgend jaar in dienst worden genomen. Eind 2016 gaat Eurostar ook rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen rijden met het nieuwe materieel.

Van de E320, genoemd naar de topsnelheid in kilometers die de trein kan behalen en gebouwd door Siemens, zijn zeventien stuks besteld, die plaats bieden aan 900 passagiers elk. Behalve de nieuwe treinen zullen ook oude rijtuigen worden opgeknapt. “Dan kunnen ze nog twintig jaar mee”, zegt Jan van Eeuwijk, market manager Holland van Eurostar tegen Zakenreis.

Het gaat volgens Van Eeuwijk heel goed met Eurostar, dat winstgevend is en het aantal passagiers jaar op jaar ziet stijgen. Vorig jaar boekte Eurostar een winst van 23 miljoen euro. De Franse staatsspoorwegen SNCF hebben met 55 procent het grootste belang in Eurostar, 5 procent is in handen van het Belgische (staats-) spoorbedrijf NMBS, de Britse staat bezit de rest.

Op de routes van Londen naar Parijs en Brussel heeft de Eurostar een marktaandeel van 80 procent, in vergelijking met de luchtvaart, zegt commercieel directeur Nick Mercer. Tussen Londen en Parijs rijden nu 18 treinen per dag. Met 750 stoelen per trein (in de bestaande treinstellen) is dit een totale capaciteit van 13.500 stoelen per dag oftewel 75 gevulde Boeing 737-800’s, zo rekent Van Eeuwijk voor. Tussen Brussel en Londen rijden tien treinen per dag.

In mei 2015 begint Eurostar met een uitbreiding van het netwerk. Eerst komt er een verbinding van Londen naar Lyon, Avignon en Marseille. Eind 2016 volgt de nieuwe lijn tussen Amsterdam en Londen.

De treinverbinding naar de Britse hoofdstad heeft op de heenreis nogal wat voeten in de aarde. Groot-Brittannië zit namelijk niet in de paspoortvrije Schengenzone en eist ook intensieve controle van bagage en reizigers, vergelijkbaar met de checks op luchthavens. Dit betekent dat reizigers die in Amsterdam op de Eurostar stappen voor Londen in Brussel uit de trein moeten voor douane- en bagagecontrole. Van Eeuwijk denkt niettemin dat dit soepel zal verlopen. “Op de terugreis kunnen de passagiers blijven zitten, want alle controles hebben dan in Londen zelf plaats.”

De geschatte reistijd tussen Amsterdam Centraal en Londen St Pancras zal rond de 4 uur liggen. Nick Mercer verwacht een ticketprijs vanaf 100 euro voor een retour.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
De Nooijer CEO Transavia

De Nooijer CEO Transavia

14/10/2019

Marcel de Nooijer wordt per 1 januari 2020 de nieuwe CEO van Transavia, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De zittende topman, Mattijs ten Brink, is eind september vertrokken. Marcel…

Boete Sabre om Farelogix

Boete Sabre om Farelogix

14/10/2019

Sabre heeft van de Britse marktautoriteit CMA een boete gekregen van 20.000 pond (22.000 euro) vanwege nalatigheid bij de geplande overname van branchegenoot Farelogix. Beide bedrijven zijn Amerikaans, maar opereren…

BCD koopt L37 Creative

BCD koopt L37 Creative

14/10/2019

BCD Meetings & Events (BCD M&E) heeft het Amerikaanse bedrijf L37 Creative overgenomen. L37 is onder meer gespecialiseerd in ‘creative production’ en media content ontwikkeling. Hoeveel BCD, een niet-beursgenoteerde onderneming,…

Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…