Home / Overig / Twintigjarige Eurostar komt met nieuwe treinen en routes

Twintigjarige Eurostar komt met nieuwe treinen en routes

Twintigjarige Eurostar komt met nieuwe treinen en routes

Eurostar, de hogesnelheidstrein tussen Brussel en Londen en tussen Parijs en Londen viert vrijdag haar twintigste verjaardag. Op een persbijeenkomst in Londen gaf Eurostar zichzelf een dag eerder alvast een cadeau in de vorm van de nieuwe E320-trein waarvan de eerste exemplaren volgend jaar in dienst worden genomen. Eind 2016 gaat Eurostar ook rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen rijden met het nieuwe materieel.

Van de E320, genoemd naar de topsnelheid in kilometers die de trein kan behalen en gebouwd door Siemens, zijn zeventien stuks besteld, die plaats bieden aan 900 passagiers elk. Behalve de nieuwe treinen zullen ook oude rijtuigen worden opgeknapt. “Dan kunnen ze nog twintig jaar mee”, zegt Jan van Eeuwijk, market manager Holland van Eurostar tegen Zakenreis.

Het gaat volgens Van Eeuwijk heel goed met Eurostar, dat winstgevend is en het aantal passagiers jaar op jaar ziet stijgen. Vorig jaar boekte Eurostar een winst van 23 miljoen euro. De Franse staatsspoorwegen SNCF hebben met 55 procent het grootste belang in Eurostar, 5 procent is in handen van het Belgische (staats-) spoorbedrijf NMBS, de Britse staat bezit de rest.

Op de routes van Londen naar Parijs en Brussel heeft de Eurostar een marktaandeel van 80 procent, in vergelijking met de luchtvaart, zegt commercieel directeur Nick Mercer. Tussen Londen en Parijs rijden nu 18 treinen per dag. Met 750 stoelen per trein (in de bestaande treinstellen) is dit een totale capaciteit van 13.500 stoelen per dag oftewel 75 gevulde Boeing 737-800’s, zo rekent Van Eeuwijk voor. Tussen Brussel en Londen rijden tien treinen per dag.

In mei 2015 begint Eurostar met een uitbreiding van het netwerk. Eerst komt er een verbinding van Londen naar Lyon, Avignon en Marseille. Eind 2016 volgt de nieuwe lijn tussen Amsterdam en Londen.

De treinverbinding naar de Britse hoofdstad heeft op de heenreis nogal wat voeten in de aarde. Groot-Brittannië zit namelijk niet in de paspoortvrije Schengenzone en eist ook intensieve controle van bagage en reizigers, vergelijkbaar met de checks op luchthavens. Dit betekent dat reizigers die in Amsterdam op de Eurostar stappen voor Londen in Brussel uit de trein moeten voor douane- en bagagecontrole. Van Eeuwijk denkt niettemin dat dit soepel zal verlopen. “Op de terugreis kunnen de passagiers blijven zitten, want alle controles hebben dan in Londen zelf plaats.”

De geschatte reistijd tussen Amsterdam Centraal en Londen St Pancras zal rond de 4 uur liggen. Nick Mercer verwacht een ticketprijs vanaf 100 euro voor een retour.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…