Home / Overig / N/Z-lijn Schiphol komt er

N/Z-lijn Schiphol komt er

N/Z-lijn Schiphol komt er

De financiering van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol is rond. Het Nationaal Groeifonds trekt anderhalf miljard euro uit voor het doortrekken van de route vanaf Amsterdam-Zuid.

In totaal heeft de regering twintig miljard euro geoormerkt, voor de komende vijf jaar, om te investeren in de infrastructuur, kennisontwikkeling en R&D. Een commissie onder leiding van Jeroen Dijsselbloem (op de foto rechtsonder), voormalig minister van Financiën en sinds 2019 voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, boog zich de afgelopen tijd over de aanvragen die bij het Groeifonds konden worden ingediend. De ondergrens lag hierbij op dertig miljoen euro per project.

De commissie heeft in eerste instantie vier miljard euro uit het fonds toegekend; over de andere zestien miljard bezint zij zich nog. De demissionaire ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Bas van ‘t Wout (Economische Zaken) hebben op basis van Dijsselbloems advies tien projecten bekend gemaakt. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam-Zuid naar Schiphol is de belangrijkste.

Dijksma
In november 2020 had de toen scheidend bestuurder van de hoofdstad Sharon Dijksma al een eerste groep financiers gepresenteerd voor verlenging van het traject. Zij haalde een miljard euro op bij zeven stakeholders, waaronder de gemeente Amsterdam, KLM, NS en Schiphol.

Of de 2,5 miljard euro die nu bij elkaar opgeteld voldoende zal zijn is de vraag, maar de planning en de aanleg van de lijn staan nu wel vast. Ook het laatste ontbrekende stukje Amsterdamse metro, tussen het Centraal Station en de Isolatorweg in het westen van de stad, kan rekenen op financiering uit het Groeifonds.

De regering trekt verder op advies van Dijsselbloem een miljard euro uit voor verdubbeling van het spoor tussen Delft en Schiedam. Daarmee wordt in een groot deel van de Randstad de door NS vurig gewenste viersporigheid gerealiseerd.

Foto © Onderzoeksraad voor Veiligheid

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….