Home / Overig / N/Z-lijn Schiphol komt er

N/Z-lijn Schiphol komt er

N/Z-lijn Schiphol komt er

De financiering van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol is rond. Het Nationaal Groeifonds trekt anderhalf miljard euro uit voor het doortrekken van de route vanaf Amsterdam-Zuid.

In totaal heeft de regering twintig miljard euro geoormerkt, voor de komende vijf jaar, om te investeren in de infrastructuur, kennisontwikkeling en R&D. Een commissie onder leiding van Jeroen Dijsselbloem (op de foto rechtsonder), voormalig minister van Financiën en sinds 2019 voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, boog zich de afgelopen tijd over de aanvragen die bij het Groeifonds konden worden ingediend. De ondergrens lag hierbij op dertig miljoen euro per project.

De commissie heeft in eerste instantie vier miljard euro uit het fonds toegekend; over de andere zestien miljard bezint zij zich nog. De demissionaire ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Bas van ‘t Wout (Economische Zaken) hebben op basis van Dijsselbloems advies tien projecten bekend gemaakt. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam-Zuid naar Schiphol is de belangrijkste.

Dijksma
In november 2020 had de toen scheidend bestuurder van de hoofdstad Sharon Dijksma al een eerste groep financiers gepresenteerd voor verlenging van het traject. Zij haalde een miljard euro op bij zeven stakeholders, waaronder de gemeente Amsterdam, KLM, NS en Schiphol.

Of de 2,5 miljard euro die nu bij elkaar opgeteld voldoende zal zijn is de vraag, maar de planning en de aanleg van de lijn staan nu wel vast. Ook het laatste ontbrekende stukje Amsterdamse metro, tussen het Centraal Station en de Isolatorweg in het westen van de stad, kan rekenen op financiering uit het Groeifonds.

De regering trekt verder op advies van Dijsselbloem een miljard euro uit voor verdubbeling van het spoor tussen Delft en Schiedam. Daarmee wordt in een groot deel van de Randstad de door NS vurig gewenste viersporigheid gerealiseerd.

Foto © Onderzoeksraad voor Veiligheid

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…