Home / Overig / Google: concurrent van Uber

Google: concurrent van Uber

Google: concurrent van Uber

Google is bezig een eigen rittendienst per auto op te zetten die moet concurreren met Uber. De Amerikaanse technologie-gigant heeft volgens de Wall Street Journal al enige maanden een systeem van carpooling voor eigen personeel rond het hoofdkwartier in Californië, op basis van de app Waze.

Het systeem is vergelijkbaar met UberPool van Uber, waarbij automobilisten worden gekoppeld aan mensen die in dezelfde richting rijden; de passagiers betalen voor de dienst en Uber brengt een fee in rekening.
Waze bestond al langer en geeft gebruikers verkeersaanwijzingen om files te vermijden; het boeken van een betaalde ‘meerijrit’ is een toegevoegde functie. Google is van plan deze functie dit najaar uit te breiden voor iedere gebruiker van Waze in de regio San Francisco.

Google zegt de ritprijs laag te willen houden om chauffeurs te ontmoedigen echte taxi’s van hun auto’s te maken. De huidige pilot rond het hoofdkantoor Googleplex, waar de meeste van de 57.000 werknemers zijn gevestigd, gaat uit van een ritprijs van 54 dollarcent per mijl (1,6 kilometer), lager dan die van Uber. Google zegt vooralsnog de ‘meerijdienst’ te zien als een service en is niet van plan er geld aan te verdienen.

In 2013 investeerde Google nog 258 miljoen dollar in Uber, maar het taxibedrijf ging niet helemaal in de richting die Google wilde. De technologie-multinational besloot daarom een eigen rittendienst te beginnen. Voor Uber is de concurrentie van Google geen goed nieuws. Het bedrijf heeft te maken met ernstige tegenslagen, vooral op de Chinese markt. In het eerste halfjaar van 2016 kwam Uber uit op een verlies van 1,3 miljard dollar.

In Nederland is UberPOP, de dienst waarbij gewone burgers zonder taxivergunning ritten uitvoeren, sinds eind 2014 verboden. De ‘gewone’ taxidienst Uberx en de luxere uitvoering Uber Black, met gecertificeerde chauffeurs, bestaan wel in Nederland.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…