
Het verkeer van de internationale vervoerder FlixBus is in 2019 gegroeid met 37 procent naar 62 miljoen passagiers. In Nederland was de toename twintig procent. Ook onder zakenreizigers stijgt de vraag naar busvervoer over de lange afstand.
Moederbedrijf FlixMobility is naar eigen zeggen nu de grootste busaanbieder ter wereld, met ruim 400.000 dagelijkse verbindingen naar ‘duizenden bestemmingen.’ De groei was in 2018 met veertig procent nog iets hoger dan vorig jaar.
In Nederland groeide het aantal passagiers het afgelopen jaar met twintig procent ten opzichte van 2018. Het ging om 3,1 miljoen mensen die van, naar of binnen Nederland reisden.
Overnames
FlixBus, dat behalve de buslijnen ook enkele treinverbindingen verzorgt in Duitsland onder de naam FlixTrain, groeit zowel organisch als door overnames. In 2019 lijfde het bedrijf Eurolines (België) en Kamil Koç (Turkije) in.
Sinds 2018 is FlixBus ook actief in de Verenigde Staten, waar het afgelopen jaar ‘veel regionale uitbreidingen’ zijn geweest, zegt het bedrijf in een verklaring. “Het nieuwe decennium brengt meer ambitieuze uitbreiding met zich mee naar Zuid-Amerika en Azië.”
FlixCar
Vlak voor de Kerst kwam FlixMobility met een nieuw merk: FlixCar, een platform voor carpooling dat chauffeurs en passagiers met elkaar verbindt. Met de gratis service wil FlixMobility ‘nog meer bestemmingen bereikbaar maken op een gemakkelijke en betaalbare manier die duurzaamheid bevordert.’ FlixCar kan op dit moment alleen worden gebruikt in Frankrijk, maar er volgen binnenkort meer landen.