
Flixbus heeft Eurolines overgenomen van concurrent Transdev. Een woordvoerder zegt tegen Zakenreis dat er in de praktijk vooralsnog weinig verandert, beide merken blijven bestaan.
Hoeveel Flixbus heeft betaald aan Transdev, een Frans bedrijf met de staat als grootaandeelhouder, is niet bekendgemaakt.
“FlixBus neemt Eurolines in zijn geheel over,” zegt woordvoerder Rosa Donat. Het gaat om het netwerk en – indirect – het personeel. In Frankrijk opereert Eurolines tevens onder een andere naam, Isilines; ook deze divisie gaat over in handen van het Duitse langeafstandsbusbedrijf.
“We kunnen op dit moment nog niets zeggen over de toekomst van de merken Eurolines en Isilines. Maar er komt geen abrupt einde, beide gaan door zoals ze nu zijn,” aldus Donat. “Gezamenlijk zullen we de bedrijfsvoering evalueren, met als prioriteit het integreren van de netwerken.”
Flixbus werkt net als Eurolines samen met lokale busbedrijven. Het bedrijf heeft geen eigen bussen en personeel in dienst, maar heeft wel de eigen naam op de voertuigen staan.
Hoewel het grootste deel van de passagiers bij Flixbus in het leisure segment zit, is het aantal zakenreizigers groeiende en ligt nu rond de tien procent, zegt Donat. Vorig jaar vervoerde Flixbus 45 miljoen passagiers, een groei van veertig procent ten opzichte van 2017. Flixbus is een private onderneming en geeft geen cijfers over winst en verlies. De woordvoerder wil wel kwijt dat het bedrijf ‘sinds 2017 winstgevend’ is.