Home / Overig / Experts: 70% online aankopen in 2020 met mobiele apparaten

Experts: 70% online aankopen in 2020 met mobiele apparaten

Experts: 70% online aankopen in 2020 met mobiele apparaten
Tablets, smartphones en draagbare ‘smart devices’, zoals smart watches en Google Glass, zullen door de consument massaal gebruikt gaan worden om online aankopen van producten of diensten te doen. Tot die conclusie komt de expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020 in haar rapport, dat vandaag is gepresenteerd.De expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020, het onderzoeksprogramma dat is geïnitieerd door zestien brancheorganisaties, deed onderzoek naar de vraag welke zogeheten touchpoints – contactpunten tussen de (online) retailer en de consument – in 2020 dominant zullen zijn en hoe retailers hierop succesvol kunnen inspelen. De expertgroep voorziet dat in 2020 de consument voor het overgrote deel van de online aankopen de mobiel en tablet zal gebruiken. Met de nieuwe categorie van draagbare apparaten, zoals slimme horloges en brillen, zal dit aandeel tot 70 procent groeien. In 2013 lag dat percentage nog op 35 procent. Interactieve televisie zal in 2020 naar verwachting een aandeel van 9 procent hebben in de online aankopen. Het aantal online aankopen met desktopcomputers en laptops zal in 2020 met meer dan de helft zijn teruggelopen.

De afgelopen jaren is het aantal touchpoints volgens de expertgroep al enorm toegenomen. Deze ontwikkeling zet zich verder door met de komst van draagbare smart devices. “Daardoor is bijna alles in 2020 een – mogelijk – touchpoint,” zegt Iskander Smit, voorzitter van de expertgroep Future Touchpoints en strategy director bij Info.nl. Touchpoints zullen ook de manier waarop consumenten online shoppen veranderen. “Smart screens worden een belangrijk onderdeel van interactie met de klant.”

De verwachting van de expertgroep is verder dat in 2020 veel (online) retailers de consument minder in hun eigen (web)winkel zullen krijgen. “Doordat de customer journey meer een sociale kant krijgt, zullen (sociale) platformen en devices de primaire contactpunten voor consumenten worden. Dit zorgt voor een radicaal veranderende rol van de off- en online retailer,” legt Smit uit. “Er zullen nieuwe business modellen ontstaan, waarbij het de vraag is welke rol hij kan én wil vervullen. Een voorbeeld kan zijn om de fysieke winkel niet te gebruiken als verkooppunt, maar als proeflokaal.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…