Home / Overig / Een Boeing voor de koning

Een Boeing voor de koning

Een Boeing voor de koning

De Nederlandse regering heeft besloten een Boeing 737 Business Jet (BBJ) aan te schaffen voor gezamenlijk gebruik door de koninklijke familie en politici. Begin 2019 is het toestel, dat 89 miljoen euro kost, inzetbaar.

Plannen voor vervanging van de nu gebruikte en verouderde Fokker 70 waren er al langer, maar minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) zocht een jaar lang naar een tweedehandsje van rond de 50 miljoen euro. Die zoektocht heeft niets opgeleverd en in een brief aan de Tweede Kamer schrijft de – inmiddels demissionaire – bewindsvrouw nu dat de keus daarom is gevallen op een nieuwe BBJ.

Er is geen openbare aanbesteding gedaan aan en het is de vraag of dat wel helemaal volgens de Europese regels is; Airbus bouwt ook grote zakenvliegtuigen die in aanmerking zouden kunnen komen. Maar de BBJ ligt voor de hand in de Nederlandse situatie. KLM-piloten zullen (net als nu bij de Fokker 70), het toestel moeten vliegen. KLM heeft vergelijkbare Boeing 737’s in de vloot en daarmee gecertificeerde piloten, maar geen single aisle Airbussen.

Bovendien heeft Koning Willem-Alexander, een gekwalificeerde piloot op de Fokker 70, inmiddels ook zijn brevet gehaald voor de Boeing 737. De vorst zal op de BBJ dienst doen als extra piloot. De Nederlandse BBJ krijgt de registratie PH-GOV op de staart: PH is de code voor Nederland, GOV is een afkorting van government –  de regering bestaat officieel uit de Koning en de ministers. Rotterdam The Hague Airport zal, zoals voorheen, de uitvalsbasis zijn van het nieuwe regeringsvliegtuig.

KBX
Het koningshuis en de regering hadden voor officiële vluchten sinds 1996 een Fokker 70 (registratie KBX – Koningin Beatrix) tot hun beschikking. Dit toestel is dringend aan vervanging toe en van de gelegenheid wordt meteen gebruik gemaakt om een beter vliegtuig te kopen.

De BBJ is aanzienlijk groter en zwaarder dan de Fokker 70 en heeft met name een groter bereik (11.000 kilometer tegen 3.400 kilometer.) De PH-GOV kan onder meer in een keer naar de Nederlandse gebiedsdelen in de Caribische Zee vliegen, de Fokker kan dat niet.

Er moet nog wel een jaar zonder regeringstoestel worden overbrugd, want de PBX gaat in  juni van dit jaar al in de verkoop. De reden is dat KLM de Fokkers zelf niet meer in de vloot heeft en binnenkort ook de certificering voor de piloten verloopt. Ruim anderhalf jaar zal Nederland zich voor de regering daarom moeten behelpen met geleasde zakenjets en vluchten aan boord van commerciële vliegtuigen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groene zakenreizen Uniglobe

Groene zakenreizen Uniglobe

22/04/2021

Uniglobe Travel en de Climate Neutral Group zijn een samenwerking aangegaan voor duurzame zakenreizen, waarbij de CO₂-uitstoot wordt  berekend en er desgewenst direct compensatie kan plaatsvinden. Uniglobe zegt zich als…

Egeria koopt Fletcher hotels

Egeria koopt Fletcher hotels

22/04/2021

Egeria heeft een meerderheidsbelang verworven in Fletcher Hotels, zo hebben de twee partijen donderdag bekendgemaakt. De hotelketen zegt er ondanks de coronacrisis nog steeds goed op te staan. Egeria, een…

BCD steunt groen plan VN

BCD steunt groen plan VN

22/04/2021

BCD Travel heeft zich aangesloten bij een initiatief van de Verenigde Naties om bedrijven te betrekken bij klimaatacties. Het bedrijf zegt de eerste wereldwijde zakenreisorganisatie te zijn die dit doet….

Naam D-reizen ontvreemd

Naam D-reizen ontvreemd

17/04/2021

De merknaam D-reizen is onlangs, korte tijd vóór moederbedrijf D-rt Groep failliet ging, door de twee directeuren ‘ontvreemd,’ waardoor de boedel minder waard is. Voor consumenten met reisvouchers maakt het…