
PayPal profiteert momenteel sterk van de coronacrisis. Het online betaalsysteem zag de omzet in het tweede kwartaal wereldwijd stijgen met 25 procent, naar 5,3 miljard dollar en de nettowinst met 86 procent naar 1,5 miljard dollar.
De bedrijvigheid in de wereld is over de gehele linie sinds eind maart weliswaar sterk gedaald, maar handel en industrie gaat op een meer beperkte schaal wel door. Door corona beperken veel ondernemingen en consumenten hun fysieke contacten en daar hebben online systemen, zoals PayPal, baat bij.
Het aantal klanten van PayPal nam met 21,3 miljoen toe, een stijging van 137 procent. De waarde van de verwerkte transacties steeg in Q2 met dertig procent naar 222 miljard dollar aan betalingen, dertig procent meer dan in Q2 van 2019.
PayPal zette hiermee de stijgende lijn van de afgelopen jaren door. Alleen in het eerste kwartaal van 2020, toen de coronacrisis uitbrak en er veel onzekerheid heerste, daalde de trend enigszins, maar er was nog steeds sprake van een forse toename ten opzichte van Q1 in 2019 met 19 procent meer transacties.
Het beursgenoteerde PayPal, gevestigd in San Jose, Californië, zei deze week bij de presentatie van de cijfers te verwachten dat de groei in de tweede helft van 2020 zal aanhouden.