Home / Overig / Boeing 747-8I voor Obama

Boeing 747-8I voor Obama

Boeing 747-8I voor Obama

De Amerikaanse regering heeft woensdag een definitieve order geplaatst voor Boeing 747-8’s als presidentieel toestel. De keus voor Boeing zat er al aan te komen, maar er was ook politieke druk om toch een aanbesteding uit te schrijven, waarbij ook Airbus zou kunnen meedingen. Daar is het niet van gekomen.

“De Boeing 747-8 is het enige in de Verenigde Staten gebouwde vliegtuig dat voldoende capaciteiten heeft om presidentiële missies te kunnen uitvoeren”, zei het Witte Huis in een verklaring. De Boeing 777 was kennelijk geen optie, want de Boeing 747-8 is aanzienlijk groter met een MTOW (maximum take-off weight) van 448 ton. De grootste Boeing 777 (de nog te bouwen 777-X) heeft een MTOW van 350 ton.

De Airbus A380 is met een MTOW van 575 ton nog aanzienlijker groter dan de Boeing 747-8. Hoewel aanbesteding en openlijke concurrentie de norm is in Amerika, was dat een stap te ver: een Amerikaanse president kan niet worden vervoerd in een vliegtuig dat niet van Amerikaanse makelij is.

Hoeveel Boeing 747-8’s onder de codenaam Air Force One zijn besteld voor de Amerikaanse president is in Washington niet bekendgemaakt, maar naar wordt aangenomen gaat het om twee vliegtuigen. Ook de prijs die voor de aangepaste vliegtuigen wordt betaald is niet openbaar gemaakt.

De huidige presidentiële vloot bestaat uit twee Boeing 747-200B’s, helikopters en verscheidene ondersteunende toestellen. De aanstaande president – Barack Obama treedt in januari 2017 af na twee termijnen van vier jaar – zal waarschijnlijk de eerste Amerikaanse leider zijn die gebruik gaat maken van de Boeing 747-8. Boeing schat dat de toestellen dertig jaar mee zullen gaan.

De Boeing 747-8 Intercontinental (B747-8I) zoals het toestel voluit heet, moest voor Boeing de opvolger worden van de Boeing 747-400, maar het aantal orders is zo laag gebleven dat de fabrikant de productie inmiddels heeft teruggeschroefd naar ongeveer één toestel per maand. In tien jaar tijd kreeg Boeing 51 orders voor de B747-8I binnen. Voor de vrachtversie zijn 68 bestellingen binnengekomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….