Home / Overig / Bedrijven besparen 38 procent op kosten door ‘low car diet’

Bedrijven besparen 38 procent op kosten door ‘low car diet’

Bedrijven besparen 38 procent op kosten door ‘low car diet’

Honderd bedrijven in Nederland hebben een maand lang een wedstrijd gehouden wie het ‘groenst’ kon reizen, met veel openbaar vervoer en fietskilometers. Vrijdag werd de verrassende winnaar bekend gemaakt: de Telegraaf Media Groep.

De Telegraaf? Het dagblad dat altijd opkomt voor de auto, nu op een auto-vrij of auto-laag dieet? Ja, volgens Bart Brouwers, directeur business development bij TMG, die met negen collega’s namens de ‘krant van wakker Nederland’ meedeed, was het openbaar vervoer “een groot feest”.

“Wat ik niet wist is dat je overal in Nederland kunt komen met het openbaar vervoer”, aldus Brouwers. Tot die laatste categorie behoort ook de OV-fiets, waarmee Brouwers soms het laatste stuk van een traject aflegde.

Natuur, duurzaamheid en openbaar vervoer lijken hiermee nog verder uit de hoek te komen van links activisme. Het was VVD-coryfee Ed Nijpels (ex-minister, nu lid van de SER) die vrijdag de prijzen in Utrecht uitreikte. Nijpels verklapte daar dat hij de vergaderingen van de SER altijd per trein bezoekt.

Aan het low car dieet (een knipoog naar het low carb dieet), dat voor de derde keer werd gehouden, deden ruim 100 bedrijven mee, met 1.150 deelnemers, onder wie 100 directeuren. Er was scepsis onder hen, op voorhand, zo gaven velen vrijdag toe. Maar bij de meeste van hen draaide dit om in enthousiasme.

Niet alleen bleek vrijwel iedereen zonder veel extra tijd overal te kunnen komen, het leverde de bedrijven ook een fikse besparing van gemiddeld 38 procent op, omdat autovervoer veel duurder blijkt te zijn. Door het gebruik van fietsen en het wandelen naar haltes kregen de medewerkers ook aanzienlijk meer lichaamsbeweging. En het hoofddoel: minder uitstoot van broeikasgassen werd ruim gehaald, met een kwart minder over de periode van een maand.

Onder de bedrijven die meededen waren behalve TMG ook Nike, IBM, ABN Amro, EY (Ernst & Young), Landal GreenParks, Eneco en Unilever.

Thomas Heerkens, de CEO van Landal GreenParks onderstreepte niet “dogmatisch” naar de ‘vergroening’ te willen kijken. “Het gaat om low car niet om no car.” Heerkens zei dat het voor hem soms moeilijk was geweest parken van zijn onderneming te bereiken, maar hij ontdekte de highspeed e-bike, die met gemak 45 kilometer per uur haalt “en dat was een openbaring voor mij”.

Het evenement is een initiatief van Urgenda (een organisatie die duurzaamheid en innovatie promoot) samen met vervoersbedrijven als NS en Connexxion, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en andere bedrijven.

Hoofddoel van Urgenda is om Nederland in versneld tempo duurzamer te maken. En op dat punt moet er nog veel gebeuren, zei Ed Nijpels. “Binnen de EU lopen we sterk achter op andere landen. Nederland staat onderaan, samen met Malta.”

Nederland rijdt nu 136 miljard kilometer per jaar, in 7,6 miljoen auto’s. Van de zakelijke kilometers wordt 85 procent per auto afgelegd, 14 procent per openbaar vervoer en 1 procent op de fiets.

In kosten helt het percentage nog meer over naar de auto: 98 tot 99 procent van alle zakelijke mobiliteitskosten (het luchtverkeer niet meegerekend) zitten in autovervoer, grotendeels in lease-contracten. Op het gebruik van openbaar vervoer kan voor werknemers ook een ‘straf’ staan, want te weinig autokilometers kan leiden tot verlies van de lease-auto, terwijl treinkaartjes door de baas niet worden vergoed.

Urgenda adviseert bedrijven daarom het vervoer van hun personeel anders te betalen.  Geert Kloppenburg, projectleider duurzame mobiliteit van Urgenda legt uit: “In plaats van traditionele vergoedingen voor alleen de auto of het openbaar vervoer kunnen werkgevers hun werknemers beter een mobiliteitsbudget bieden met een vast bedrag per maand en de werknemer het zelf laten regelen. Wanneer de werknemer hier slim mee om gaat kan hij zelfs budget overhouden, wat een extra prikkel is.”

Tags:

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor opent nieuwe hotels

Accor opent nieuwe hotels

21/01/2020

Accor opent dit en volgend jaar haar 2.999ste en 3.000ste hotel in Europa. De twee nieuwe vestigingen zijn beide in thuisland Frankrijk, van het merk Mondrian. Het designmerk Mondrian is…

KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…