Home / Meetings & Events / Vraag naar meetings & events neemt toe

Vraag naar meetings & events neemt toe

Vraag naar meetings & events neemt toe

In 2019 zal de vraag naar vergaderingen en evenementen stijgen met 5 tot 10 procent. Londen blijft – net als voorgaande jaren – de favoriete bestemming voor bijeenkomsten. Dit blijkt uit het 2019 Meetings & Events Future Trends rapport van CWT Meetings & Events, een divisie van Carlson Wagonlit Travel (CWT).

“De wereldwijde meetings & events sector kan uitzien naar een dynamisch 2019,” aldus Kurt Ekert, President & CEO van CWT. “Naast de wereldwijd groeiende vraag verwachten we ook een mondiale prijsstijging in de hotelindustrie met 3,7 procent en een stijging van 2,6 procent voor de luchtvaart.”

In West-Europa stijgen de tarieven voor vliegtickets ( + 4,8 procent) en hotels ( + 5,6 procent) het snelst, blijkt uit het CWT-rapport. In Oost-Europa dalen de tarieven juist: vliegtickets worden 2,3 procent goedkoper en hotelprijzen dalen met 1,9 procent.

Planning en SMM
De vraag naar vergaderingen en evenementen zal in 2019 stijgen tussen de 5 tot 10 procent. De gemiddelde grootte van meetings stijgt wereldwijd. De beste tijd om een meeting of een event voor kleinere groepen te plannen, is meer dan 30 dagen vooruit. Voor grotere groepen is dat meer dan 75 dagen. Buiten deze periode verliezen inkopers 5 tot 10 procent in mogelijke besparingen.

Strategic Meetings Management (SMM) wordt buiten Noord-Amerika meer en meer gebruikt. Uit de data van CWT blijkt dat SMM de bestede tijd aan inkoop kan inkorten met 22 procent en de uitgaven aan hotelovernachtingen gemiddeld met 19 procent kan reduceren.

Technologie
Technologie speelt een grote rol en zorgt voor gerichtere kennisoverdracht en de mogelijkheid om meer data te verzamelen en analyseren. Technologieën als augmented reality, virtual reality, artificial intelligence, social media en ad-hoc apps en microwebsites zullen in de meetings & events industrie vaker worden ingezet.

De nieuwe technologieën zorgen ook voor slimmere manieren om het resultaat van het evenement te meten. Bijvoorbeeld door data te gebruiken om de toegevoegde waarde van meetings programma’s te fine tunen, of het boeken van groepstransport met apps en online booking tools.

Deze platforms kunnen worden geïntegreerd in het registratieproces van het evenement waardoor bezoekers toegang hebben tot voorkeursvluchten en hotels.

Wensen deelnemers
Onder deelnemers is er een grotere behoefte aan onorthodoxe locaties, voornamelijk in de meer volwassen incentive markten in de Verenigde Staten en Europa. Aanbieders willen de ervaring meer bijzonder maken. Het gebruik van ongewone locaties als boomhuizen, rooftops en zelfs eilanden en een festival-sfeer zijn belangrijke trends in 2019.

Deelnemers krijgen ook meer invloed op de inhoud van bijeenkomsten. In 2019 ziet CWT een verdere ontwikkeling van de formats waarbij bezoekers worden betrokken in de creatie van content door middel van vragenlijsten en door hen te betrekken bij het bepalen van onderwerpen en de keuze van sprekers. Sprekers zullen in 2019 minder worden geselecteerd op hun bekendheid, maar op hun vermogen om interactie met het publiek te hebben. De TED Talks aanpak zal meer worden gevolgd waarin informatie op een nieuwe manier wordt gepresenteerd waarbij de nadruk ligt op kennis, zakelijk inzicht en emotionele betrokkenheid met het publiek.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…