Home / Meetings & Events / Trends meetings- en eventsindustrie in 2019

Trends meetings- en eventsindustrie in 2019

Trends meetings- en eventsindustrie in 2019

De meetings- en eventsindustrie lijkt redelijk immuun voor geopolitieke turbulentie, blijkt uit het IBTM World Trends Watch rapport dat gisteren is onthuld op IBTM World in Barcelona. De sector is het afgelopen jaar gegroeid en voor 2019 zijn een aantal interessante kansen in deze markt.

Ondanks de zorgen eind vorig jaar over Brexit, Trumpisme en de mogelijke Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen, is de sector dit jaar gegroeid. In 2019 zal Brexit daadwerkelijk plaatsvinden, maar ondanks onzekerheid hiervan voor luchtvaartmaatschappijen, visa en paspoortcontroles is Londen nog steeds een populaire bestemming.

Bestemmingen ontwikkelen eigen events
Uit het rapport komt ook naar voren dat bestemmingen meer het heft in eigen hand nemen wat betreft het optuigen van hun lokale intellectuele kapitaal om evenementen aan te trekken. Ze richten ook eigen events op in samenwerking met ambassadeurs, communities en anderen uit de lokale kenniseconomie.

In het Midden-Oosten wordt als reactie op de vluchtige olieprijzen ingezet op het vergroten van de zakelijke en toeristische reismarkt, wat ook een boost geeft aan de meetings en eventseconomie in die regio.

Op het gebied van techniek hebben virtual reality (VR) en augmented reality (AR) hun plek gevonden binnen events en meetings. Over technologie wordt vaak gesproken alsof het in tegenspraak is met de behoefte om fysiek elkaar te ontmoeten. Maar in realiteit draagt het bij aan het vergroten van de impact van ervaringen.

Regionale analyses
In de regionale analyses komt Zuid-Afrika naar voren als groeimarkt en de eerste hogesnelheidslijn in het noorden van Afrika wordt benoemd als een kansrijke ontwikkeling. Het handelsdispuut tussen de VS en China heeft een grote invloed in de regio Azië en de Stille Oceaan waar Australië een sterke en groeiende markt is. Europa is een volwassen markt die vraagt om meer verbinding en innovatie.

Latijns-Amerika lijkt te stijgen. Noord-Amerika heeft een bloeiende economie die bijdraagt aan groei in de meetings en events industrie.

De uitgaven per persoon zijn gestegen, net als het aantal mensen dat in aanmerking komt voor incentive trips. Tegelijkertijd is kostenbesparing steeds belangrijker. In de wereld van de incentives zijn ethische keuzes cruciaal, niet alleen op het gebied van de locatie, maar ook wat betreft de activiteiten. Er is een snel gestegen vraag naar incentives die een welzijnselement in zich hebben.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

14/12/2018

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn…

Homelike in Nederland

Homelike in Nederland

12/12/2018

Boekingsplatform Homelike, gericht op accommodatie voor de zakelijke markt, heeft sinds kort duizend appartementen in de verhuur in Amsterdam. Rotterdam en andere steden in de Benelux zullen ‘spoedig’ volgen, zegt…