Home / Meetings & Events / RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona en moet nu 25 miljoen euro bezuinigen.

Bij RAI Amsterdam zijn momenteel 483 mensen in dienst. Samen met de ondernemingsraad is de directie bezig een sociaal plan op te stellen. Inzet is om 125 arbeidsplaatsen te schrappen. Over 2020 ontvangen directie en medewerkers geen bonussen of variabele vergoedingen.

“De uitbraak van corona heeft een grote impact op onze bedrijfsvoering. Een reorganisatie is een heel pijnlijke ingreep die helaas noodzakelijk is,” aldus de CEO, Paul Riemens (foto rechtsonder). “We moeten zo snel mogelijk naar een financieel gezonde situatie en daarvoor is het nodig dat we met een kleinere organisatie verder gaan.”

2020 zou beste jaar ooit worden..
De RAI is de grootste locatie voor beurzen, congressen en evenementen in Nederland. Vorig jaar waren er anderhalf miljoen bezoekers aan circa 500 evenementen. 2020 leek het beste jaar uit de geschiedenis te zullen worden voor de RAI. “De realiteit staat in schril contrast hiermee,” zegt het bedrijf dat op een verlies van 20 miljoen euro rekent dit jaar, terwijl de verwachtingen voor 2021 ‘onzeker’ zijn.

Per 1 juli is de regelgeving weliswaar versoepeld en zijn er, ‘met inachtneming van de door de bevoegde autoriteiten gestelde voorschriften’ weer live evenementen mogelijk in de RAI. Maar het bedrijf zegt afhankelijk te zijn ‘van de reismogelijkheden en -bereidheid van exposanten, bezoekers, organisatoren en partners om hun activiteiten voort te zetten.’

Riemens wijst in een verklaring op het grote economische belang van de RAI: “Elke euro die in de RAI wordt besteed, leidt tot een uitgave van zo’n zeven euro in Amsterdam, aan hotelovernachtingen en bestedingen in de horeca, musea en detailhandel. Onze omzet is goed voor in totaal 31.000 arbeidsplaatsen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….