Bedrijven die een programma hebben om hun meetings te stroomlijnen, geven dat dit waardevol is. Als belangrijkste voordelen van een Strategic Meetings Management (SMM) programma worden genoemd: meer transparantie in de uitgaven, kostenbesparingen, inperken van risico’s en een betere naleving van het reisbeleid. Uiteindelijk leidt dit alles tot een verbeterde efficiency met betrekking tot vergaderingen en evenementen. Dit blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Carlson Wagonlit Travel (CWT) en de BTN Group.
Het onderzoek ‘Driving Success in Strategic Meetings Management‘ gaat in op de voordelen van een SMM-programma. De helft van de respondenten met een SMM-programma geeft aan een besparing te hebben gerealiseerd van 10 procent. 17 procent zegt zelfs dat de besparing meer dan 15 procent bedraagt. Op het gebied van kostentransparantie en –reductie valt direct grote winst te behalen door het centraal afsluiten van contracten met hotelleveranciers.
Ondanks deze aanzienlijke voordelen staat de SMM-markt in de kinderschoenen. Door het ontbreken van een standaardmethode is de perceptie dat het complex is om een SMM-programma te implementeren. Het tegendeel is echter waar, stelt CWT in haar rapport. Het is juist eenvoudig omdat elk programma uniek is. Het kan dus flexibel worden afgestemd op de specifieke behoefte van een bedrijf.
Voor de studie zijn meer dan 20 travel en meetings management experts en SMM professionals geïnterviewd. Daarnaast hebben ruim 246 meeting & events planners wereldwijd een online enquête ingevuld.