
Het nieuwe bedrijf Meetberry wil in Nederland leegstand van (vergader)ruimten bestrijden door deze te verhuren voor meetings. Oprichter van Meetberry is Maayke Schlee, die werd geïnspireerd door ‘deelconcepten’ als Airbnb en Uber.
“De bezettingsgraden van vergaderruimtes in Nederland liggen ver onder de 50 procent,” zegt Schlee. “Nederland heeft te maken met een groeiend aantal ZZP’ers en flexwerkers. Het 9-5 werken op kantoor sterft uit. Alleen al door een uitkomst te bieden aan deze groep zou het met de bezettingsgraden veel beter moeten kunnen.”
Maar Meetberry mikt ook op andere markten. “Iedereen die een ruimte zoekt, kan bij ons terecht.”
Wie een leegstaande ruimte heeft, kan deze aanmelden op de website van Meetberry. “Een ruimte moet binnen vijf minuten zijn aangemeld, dat is het streven,” aldus Schlee. “Het doel is om zo effectief mogelijk ruimte en ruimtezoekende te matchen, dus het is belangrijk dat beide partijen niet twintig hokjes aanvinken voordat er iets gebeurt.”
Mocht er weinig belangstelling zijn voor de ruimte, dan kan deze ook via de veilingtool worden verhuurd. Volgens Schlee is dit erg handig voor ZZP’ers die af en toe grote zalen nodig hebben voor vergaderingen of presentaties. “Als je het goed speelt, kun je voor ver onder de kostprijs een paar uur gebruik maken van de mooiste ruimtes van Nederland.”
Een test op de website van Meetberry leert dat er eerst vooral vergaderplekken moeten worden aangemeld. Het aanbod is nu nog erg beperkt. Maar als het idee van Schlee aanslaat, kan dit een mooie innovatie zijn voor meetingplanners.