Home / Meetings & Events / Leiders reisindustrie: EU loopt achter

Leiders reisindustrie: EU loopt achter

Leiders reisindustrie: EU loopt achter

Op de top van de WTTC, die woensdag en donderdag in Madrid plaatsheeft, hebben leiders uit de reiswereld brandhout gemaakt van de situatie in Europa. Zo noemde CEO Michael O’Leary van Ryanair de Europese Commissie “dom en incompetent”.

De World Travel and Tourism Council WTTC is een nonprofit forum waarin 100 topmensen – in een wisselende samenstelling – uit alle sectoren van de reiswereld samenwerken ten behoeve van de industrie. Behalve een jaarlijkse top, doet de WTTC veel marktonderzoek voor de reisindustrie. Michael O’Leary, geen lid van de WTTC op dit moment, hield woensdag als gastspreker een tirade tegen de Europese Commissie.

Nadat voormalig Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso op het forum had gezegd hoe goed het in de EU volgens hem gaat, maakte O’Leary op de voor hem bekende directe wijze brandhout van Barroso’s verhaal. “Als deze conferentie een week eerder was gehouden, had niemand hier kunnen komen door de staking van de Franse verkeersleiders,” zei de CEO van Ryanair. Hij verweet dit de Europese Commissie die “zeer incompetent” is en een beter beleid zou moeten voeren op het gebied van luchtverkeersleiding. O’Leary wil dat de EU een stakingsverbod oplegt aan luchtverkeersleiders, zoals dat ook geldt in de Verenigde Staten en voor andere sectoren in de Europese Unie, zoals politieagenten en militairen.

Darren Huston, de CEO van het Amerikaanse Priceline waar sites als Booking. com en Agoda onder vallen, uitte ook kritiek op Europa, in zijn geval op de hotelbranche. “De infrastructuur van de Europese hotels is aan het verouderen. Waarom investeren hotelbedrijven niet meer in de EU? En de belastingen variëren in de EU van land tot land en veranderen voortdurend. In een gemeenschappelijke markt zouden de belastingen overal hetzelfde moeten zijn,” zei Huston, ook geen forumlid van WTTC.

De CEO van Turkish Airlines, Temel Kotil – wél lid van de WTTC – strooide verder zout in de Europese wonden. “Europese luchthavens lopen achter. Ze zijn geen 24 uur per dag open. De Europese politici interesseren zich niet voor transit passagiers. De enige luchthavens die echt groeien zijn die in Azië. Turkije bouwt nu een aiport voor 150 miljoen passagiers,” aldus Kotil.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….