Home / Hotels / Hotels van piek naar crash

Hotels van piek naar crash

Hotels van piek naar crash

De Nederlandse hotelmarkt brak in 2019 alle records, om dit jaar te crashen door corona, eveneens ongeëvenaard. Dit blijkt uit het nieuwe HOSTA rapport dat Horwath HTL dinsdag publiceerde.

De coronacrisis heeft een “direct en aanhoudend effect” gehad op de vraag naar hotelkamers, met “desastreuze gevolgen voor de hoteliers,” schrijft Horwath HTL, een adviesbureau voor de hotelbranche. 53 procent van de Nederlandse hotels sloten tijdens de lockdown vanaf medio maart hun deuren.

Gemiddeld waren de hotels 72 dagen dicht, heeft Horwath HTL berekend. “Hotels die in de periode van maart tot mei niet de deuren sloten, stonden alsnog zo goed als leeg,” aldus het bureau. Amsterdam was het hardst getroffen: gemiddeld gingen meer hotels in de hoofdstad dicht en voor een langere periode van 98 dagen tegen 63 dagen in de rest van het land. Inmiddels zijn de meeste hotels in Nederland wel weer open, maar hebben ze te maken met een aanzienlijk lagere bezettingsgraad.

Vaccin
“Of het herstel doorzet is voor een groot deel afhankelijk van de ontwikkeling van een vaccin tegen het coronavirus,” stelt Horwath HTL. “De meeste hoteliers gaan ervan uit dat de pandemie in 2021 beslecht wordt. Hiervan uitgaande, verwachten ze gemiddeld medio 2022 een bezettingsgraad te behalen die terug is op het niveau van 2019 en eind 2022 ook weer eenzelfde gemiddelde kamerprijs te kunnen realiseren.”

Horwath geeft ook nog even de cijfers over topjaar 2019, hoewel die er door rampjaar 2020 nauwelijks meer toe doen. Vorig jaar steeg de gemiddelde bezettingsgraad van de Nederlandse hotels van 77,7 procent naar een nooit eerder bereikte. Omdat de gemiddelde kamerprijs stabiel bleef op  120 euro, kwam ook de omzet per hotelkamer uit op een absoluut record van 94 euro.

Hoe anders zal 2020 de boeken ingaan. Horwath schat dat alle parameters sterk zullen dalen. De gemiddelde opbrengst per beschikbare kamer (RevPAR), de belangrijkste graadmeter, gaat naar verwachting met 55 procent naar beneden van 94 euro naar 42 euro.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…