Home / Meetings & Events / Aviodrome versus Aviodome

Aviodrome versus Aviodome

Aviodrome versus Aviodome

Congresorganisator Teka Groep mag mogelijk niet de naam Aviodome gebruiken voor zijn nieuwe congrescentrum in Amsterdam. Concurrent Libéma, eigenaar van luchtvaartmuseum Aviodrome, heeft een kort geding aangespannen omdat het bang is voor naamsverwarring.

‘Aviodome’ wordt een conferentieoord voor maximaal 2500 bezoekers in het westelijk havengebied van Amsterdam dat eind november de deuren opent. Het is is ondergebracht in de voormalige koepel van luchtvaartmuseum Aviodome, die tot 2003 op Schiphol stond.

Vanwege groei van de luchthaven verhuisde het museum dat jaar naar Lelystad Airport, waar het als Aviodrome heropende. Na een faillissement kwam het in 2011 in handen van uitbater Libéma. Die bezit onder meer ook dierentuin Beekse Bergen en automuseum Autotron, maar baat ook congreslocaties als Expo Haarlemmermeer en evenementenzalen Brabanthallen, Zeelandhallen en IJsselhallen in respectievelijk Den Bosch, Goes en Zwolle uit.

Onenigheid tussen Teka en Libéma
De koepel lag jarenlang in onderdelen opgeslagen in zeecontainers en kwam in 2009 in handen van Teka Groep, een congresorganisator die meerdere vergaderlocaties in Nederland heeft, waaronder kasteel Duurstede en De Werelt in Lunteren, naast evenementenlocatie Midden Nederland Hallen in Barneveld.

Direct bij de aankondiging, eerder dit jaar, was er onenigheid tussen Teka en Libéma over het gebruik van de naam ‘Aviodome’. Volgens Libéma dreigt naamsverwarring, zeker omdat het bedrijf ook Aviodrome als MICE-locatie uitbaat. Aviodrome is als merknaam geregistreerd door Libéma, Aviodome is niet gedeponeerd.

Teka dacht met ‘Aviodome Amsterdam’ het Aviodrome in Lelystad niet in de weg te zitten. Gedurende gesprekken tussen beide partijen trad Teka niet naar buiten met de handelsnaam in combinatie met de exploitatie van het gebouw. Maar nu de koepel eind november toch als ‘Aviodome’ – zonder Amsterdam als toevoeging – opengaat, heeft Libéma een kort geding aangespannen.

Teka vindt dat de naam onlosmakelijk met het koepelgebouw is verbonden en het bezit daarvan ook die naam omvat. Volgens het bedrijf heeft het luchtvaartmuseum zich in 1971 vernoemd naar de koepel en is die naam na de verhuizing in 2003 met een extra R doorgezet in Lelystad.

Teka wil hoe dan ook vasthouden aan die naam. Het bedrijf richt zich op hergebruik van industriële panden als vergaderlocatie – onder meer spoorstations en fabrieken – en wil bij de exploitatie gebruikmaken van het luchtvaartverleden van de koepel.

Het kort geding dient maandag. Libéma was nog niet in staat om te reageren.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

24/06/2019

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en…

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

21/06/2019

KLM vliegt vanaf vandaag voorlopig niet over het zuiden van Iran. Aanleiding is het neerschieten door Iran van een Amerikaanse drone. Ook andere airlines, waaronder Qantas, mijden de regio Iran…

Belang Delta in Korean Air

Belang Delta in Korean Air

20/06/2019

Delta Air Lines heeft een belang van 4,3 procent genomen in de Hanjin Group, het moederbedrijf van Korean Air. Delta wil de deelname binnenkort opvoeren naar tien procent, maar wacht…

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

20/06/2019

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten…