Home / Meetings & Events / Aviodrome versus Aviodome

Aviodrome versus Aviodome

Aviodrome versus Aviodome

Congresorganisator Teka Groep mag mogelijk niet de naam Aviodome gebruiken voor zijn nieuwe congrescentrum in Amsterdam. Concurrent Libéma, eigenaar van luchtvaartmuseum Aviodrome, heeft een kort geding aangespannen omdat het bang is voor naamsverwarring.

‘Aviodome’ wordt een conferentieoord voor maximaal 2500 bezoekers in het westelijk havengebied van Amsterdam dat eind november de deuren opent. Het is is ondergebracht in de voormalige koepel van luchtvaartmuseum Aviodome, die tot 2003 op Schiphol stond.

Vanwege groei van de luchthaven verhuisde het museum dat jaar naar Lelystad Airport, waar het als Aviodrome heropende. Na een faillissement kwam het in 2011 in handen van uitbater Libéma. Die bezit onder meer ook dierentuin Beekse Bergen en automuseum Autotron, maar baat ook congreslocaties als Expo Haarlemmermeer en evenementenzalen Brabanthallen, Zeelandhallen en IJsselhallen in respectievelijk Den Bosch, Goes en Zwolle uit.

Onenigheid tussen Teka en Libéma
De koepel lag jarenlang in onderdelen opgeslagen in zeecontainers en kwam in 2009 in handen van Teka Groep, een congresorganisator die meerdere vergaderlocaties in Nederland heeft, waaronder kasteel Duurstede en De Werelt in Lunteren, naast evenementenlocatie Midden Nederland Hallen in Barneveld.

Direct bij de aankondiging, eerder dit jaar, was er onenigheid tussen Teka en Libéma over het gebruik van de naam ‘Aviodome’. Volgens Libéma dreigt naamsverwarring, zeker omdat het bedrijf ook Aviodrome als MICE-locatie uitbaat. Aviodrome is als merknaam geregistreerd door Libéma, Aviodome is niet gedeponeerd.

Teka dacht met ‘Aviodome Amsterdam’ het Aviodrome in Lelystad niet in de weg te zitten. Gedurende gesprekken tussen beide partijen trad Teka niet naar buiten met de handelsnaam in combinatie met de exploitatie van het gebouw. Maar nu de koepel eind november toch als ‘Aviodome’ – zonder Amsterdam als toevoeging – opengaat, heeft Libéma een kort geding aangespannen.

Teka vindt dat de naam onlosmakelijk met het koepelgebouw is verbonden en het bezit daarvan ook die naam omvat. Volgens het bedrijf heeft het luchtvaartmuseum zich in 1971 vernoemd naar de koepel en is die naam na de verhuizing in 2003 met een extra R doorgezet in Lelystad.

Teka wil hoe dan ook vasthouden aan die naam. Het bedrijf richt zich op hergebruik van industriële panden als vergaderlocatie – onder meer spoorstations en fabrieken – en wil bij de exploitatie gebruikmaken van het luchtvaartverleden van de koepel.

Het kort geding dient maandag. Libéma was nog niet in staat om te reageren.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Winstwaarschuwing Ryanair

Winstwaarschuwing Ryanair

18/01/2019

Ryanair heeft vandaag de tweede winstwaarschuwing in vier maanden tijd afgegeven. De winst van het boekjaar, dat afloopt op 31 maart, valt nu naar verwachting 100 miljoen euro lager uit….

Nieuw plan voor Lelystad

Nieuw plan voor Lelystad

17/01/2019

Lelystad Airport zal in de eerste fase na opening, gepland in 2020, vooral een overloopluchthaven voor Schiphol worden, maar niet exclusief, zo staat in een brief van minister Cora van…

Norwegian krimpt in

Norwegian krimpt in

17/01/2019

Norwegian Air vermindert het aantal routes met de Boeing 737 als onderdeel van een ‘ingrijpende heroverweging’ van haar operatie. Dit is door de airline uit Oslo bekendgemaakt. Vier Europese bases…

Koppen gerold bij CWT

Koppen gerold bij CWT

16/01/2019

Carlson Wagonlit Travel (CWT) heeft vijf hoge managers in Europa aan de kant gezet, onder wie de MD voor de Benelux, Olivier Chateau. De vijf hebben CWT inmiddels ‘verlaten’ zegt…