
Het failliete airberlin neemt een loopje met de belangen van passagiers door geen restitutie te betalen voor niet uitgevoerde vluchten, vindt de ANVR. Airberlin vliegt gedeeltelijk nog, in afwachting van een overname.
‘Airberlin weigert klanten terug te betalen die nog geld te goed hebben. Verzamelde mijlen in het spaarprogramma zijn waardeloos en er is ook geen garantiebedrag bij IATA geplaatst om klanten zekerheid te bieden’, zegt de ANVR, de Nederlandse brancheorganisatie van reisondernemingen, in een verklaring.
Airberlin vliegt niet op Nederland, maar wel vanaf Duitse luchthavens vlak over de grens; veel Nederlanders maken daar gebruik van.
Nieuwe eigenaar
Airberlin ging medio deze maand failliet, na jarenlange financiële problemen. Met een overbruggingskrediet van de Duitse regering vliegt airberlin vooralsnog door, in afwachting van een nieuwe eigenaar.
Een deel van de vluchten is wel geannuleerd en volgens de ANVR hebben passagiers, ook Nederlanders, die tickets hadden geboekt, hun geld niet teruggekregen. De organisatie zegt dat Alitalia, dat momenteel in soortgelijke faillissementsomstandigheden verkeert, wel de juiste stappen heeft gezet. Er is door Alitalia een garantiebedrag in depot geplaatst bij IATA en passagiers die daar recht op hadden, zijn schadeloos gesteld.
De ANVR heeft ook weinig vertrouwen in een goed vervolg in de Duitse situatie. ‘Lufthansa heeft grote belangstelling voor slots, routes en vliegtuigen van airberlin. Afhankelijk van wat wordt overgenomen, zal de dominantie van Lufthansa en haar partners in de Lufthansa Group verder toenemen. Het gebrek aan concurrentie beperkt de keuze van de klant.’
De ANVR roept de mededingingsautoriteiten in Nederland en Duitsland op om in te grijpen en een ‘gezonde marktwerking’ te waarborgen.