Home / Luchtvaart / Kritiek ANVR op airberlin

Kritiek ANVR op airberlin

Kritiek ANVR op airberlin

Het failliete airberlin neemt een loopje met de belangen van passagiers door geen restitutie te betalen voor niet uitgevoerde vluchten, vindt de ANVR. Airberlin vliegt gedeeltelijk nog, in afwachting van een overname.

‘Airberlin weigert klanten terug te betalen die nog geld te goed hebben. Verzamelde mijlen in het spaarprogramma zijn waardeloos en er is ook  geen garantiebedrag bij IATA geplaatst om klanten zekerheid te bieden’, zegt de ANVR, de Nederlandse brancheorganisatie van reisondernemingen, in een verklaring.

Airberlin vliegt niet op Nederland, maar wel vanaf Duitse luchthavens vlak over de grens; veel Nederlanders maken daar gebruik van.

Nieuwe eigenaar
Airberlin ging medio deze maand failliet, na jarenlange financiële problemen. Met een overbruggingskrediet van de Duitse regering vliegt airberlin vooralsnog door, in afwachting van een nieuwe eigenaar.

Een deel van de vluchten is wel geannuleerd en volgens de ANVR hebben passagiers, ook Nederlanders, die tickets hadden geboekt, hun geld niet teruggekregen. De organisatie zegt dat Alitalia, dat momenteel in soortgelijke faillissementsomstandigheden verkeert, wel de juiste stappen heeft gezet. Er is door Alitalia een garantiebedrag in depot geplaatst bij IATA en passagiers die daar recht op hadden, zijn schadeloos gesteld.

De ANVR heeft ook weinig vertrouwen in een goed vervolg in de Duitse situatie. ‘Lufthansa heeft grote belangstelling voor slots, routes en vliegtuigen van airberlin. Afhankelijk van wat wordt overgenomen, zal de dominantie van Lufthansa en haar partners in de Lufthansa Group verder toenemen. Het gebrek aan concurrentie  beperkt de keuze van de klant.’

De ANVR roept de mededingingsautoriteiten in Nederland en Duitsland op om in te grijpen en een ‘gezonde marktwerking’ te waarborgen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…