Home / Luchtvaart / Zoveelste staking Air France

Zoveelste staking Air France

Zoveelste staking Air France

Personeel bij Air France staakt vandaag en morgen voor de zoveelste keer in korte tijd. Hoewel lang niet iedereen meedoet heeft de airline een kwart van alle vluchten moeten schrappen.

Zowel piloten, cabin crew als grondpersoneel hebben het werk neergelegd. Ze eisen via hun vakbonden een onmiddellijke loonsverhoging van 5,1 procent. De directie wil hier niet in meegaan en heeft, uitgesmeerd over vier jaar, zeven procent meer salaris aangeboden.

De industriële acties kosten Air France naar schatting 25 miljoen euro per dag. Sinds februari staat de teller van het aantal stakingsdagen, tot en met morgen, op elf. De bonden hebben nieuwe acties aangekondigd als de directie niet overstag gaat.

Gijzeling
De directie van Air France heeft een schatting gegeven van de deelname aan de staking: 28 procent van de piloten, twintig procent van de cabin crew en dertien procent van het grondpersoneel zou tot de stakers behoren.

Jean-Marc Janaillac, de CEO van de overkoepelende holding Air France-KLM en toezichthouder bij Air France, heeft daarom zijn eigen gewicht in de schaal gelegde. Janaillac vermoedt, afgaande op de geschatte deelname, dat het merendeel van het personeel wordt gegijzeld door radicale vakbonden.

Hij heeft een intern referendum uitgeschreven dat 26 april begint en eindigt begin mei, waarin alle werknemers van Air France zich kunnen uitspreken met een simpel ja of nee over het salarisaanbod van de directie.

Als een meerderheid toch tegen de directieplannen blijkt te zijn, stapt Janaillac op. De topman zegt dat de inwilliging van de looneisen Air France ernstige schade kan berokkenen en daar wil hij geen verantwoording voor dragen.

KLM knarst op de tanden
Partner KLM kijkt intussen tandenknarsend toe. Hoewel de directie en de verschillende personeelsgeledingen in de Nederlandse tak het op lang niet alle punten eens zijn, stellen de werknemers van KLM zich veel gematigder op. Het leidt tot de terugkerende vraag binnen de Frans-Nederlandse combine: wie betaalt de rekening van de Franse stakingen, Air France of Air France-KLM?

Bij eerdere stakingen van Air France, zoals die van de piloten in 2014 (twee weken achter elkaar) zwoer de directie van de holding dat Air France moest betalen. In de praktijk is dit een wassen neus, want Air France en KLM hebben een geconsolideerde winst- en verliesrekening. En dus hebben positieve of negatieve cijfers bij de een effect op de ander.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Codeshare KLM in Z-Afrika

Codeshare KLM in Z-Afrika

23/05/2018

KLM heeft een codeshare afgesloten met de Zuid-Afrikaanse low cost carrier kulula, ook wel aangeduid als kulula.com. Het gaat om doorverbindingen op vluchten van en naar Nederland binnen Zuid-Afrika. De…

Meer krediet voor KLM

Meer krediet voor KLM

23/05/2018

KLM heeft met twaalf internationale banken een overeenkomst getekend voor een doorlopende stand-by kredietfaciliteit ter waarde van 665 miljoen euro. Hiermee wordt de vroegtijdige herfinanciering van de kredietfaciliteit van KLM,…