Home / Luchtvaart / Zonder plastic de lucht in

Zonder plastic de lucht in

Zonder plastic de lucht in

De Portugese airline Hi Fly wil alle plastic gebruiksvoorwerpen aan boord uitbannen. De charteraar probeert inmiddels het nieuwe concept uit, met onder meer bestek van bamboe en recyclebare containers van karton. Als de proef slaagt wil Hi Fly eind 2019 volledig ‘plastic-vrij’ vliegen.

In vier reguliere, plastic-vrije vluchten die als test dienen vervoert Hi Fly dezer dagen 700 passagiers. De airline heeft berekend dat er 350 kilogram wegwerp-plastic zal worden bespaard.

Hi Fly is een zogeheten wet lease airline. Klanten kunnen voor zakelijk gebruik, leisure of privé toestellen huren, inclusief bemanning. Hi Fly beschikt over een vloot van uitsluitend Airbussen, oplopend van een A321 tot en met een A380 (één exemplaar). De carrier zegt goede zaken te doen en heeft een order uitstaan voor tien A330neo’s.

9/11
Sommige airlines gebruikten voorheen, met name in de premium klassen, bestek van metaal en aardewerken borden. Na de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten werd veel metalen bestek aan boord vervangen, omdat een mes of een vork door terroristen als wapens gebruikt konden worden. Plastic materiaal, verpakt in een plastic zakje kwam ervoor in de plaats.

De luchtvaartindustrie produceert veel afval, zo blijkt uit cijfers van IATA. In 2017 ging het om 5,7 miljoen ton. Met vier miljard vervoerde passagiers komt dit neer op veertien kilo per persoon. Hierbij is alles meegerekend dat na de vlucht wordt weggegooid, inclusief gebruikt toiletpapier, lege flessen, overgebleven eten, ongebruikte amenity kits et cetera.

Ondanks de grote hoeveelheid afval, staat de luchtvaart er op dit punt beter voor dan andere branches. Want vrijwel alle afval van airlines gaat de verbrandingsoven in of dient om land op te vullen. Sectoren als de retail produceren het meeste plastic, waarvan een aanzienlijk deel in de oceaan terechtkomt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…