Home / Luchtvaart / Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Nu de Verenigde Staten uit het klimaatakkoord van Parijs zijn gestapt, is de vraag of het land ook de milieu-deal voor de burgerluchtvaart zal opzeggen. Volgens directeur-generaal Alexandre de Juniac van IATA zijn de Amerikaanse leden van zijn organisatie in elk geval ‘zeer toegewijd’ aan het klimaatdoel van de sector.

In oktober vorig jaar kwamen de leden van ICAO, een afdeling voor de burgerluchtvaart van de VN, in Montreal hun eigen ‘Parijs’ overeen, met een emissieplan onder de naam Corsia. Ook de VS waren toen voor. Corsia (Carbon Offset & Reduction Scheme for International Aviation) moet vanaf 1 januari 2021 in werking treden en zal de uitstoot van CO2 door vliegtuigen in belangrijke mate terugdringen, zo is het plan.

Maar nu de Amerikaanse president Donald Trump op 1 juni de deelname van zijn land aan het algemene milieuakkoord van Parijs heeft opgezegd, is het de vraag of steun voor Corsia vanuit Washington wel overeind blijft.

De volgende tweet
Alexandre de Juniac, die dezer dagen in Mexico zijn eerste algemene vergadering van IATA als directeur-generaal beleeft, zegt in een gesprek met het blad Flight geen aanwijzingen te hebben dat de VS zich ook zullen terugtrekken uit Corsia.

Maar de Fransman voegt er wel fijntjes aan toe ‘te wachten op de volgende aankondiging, de volgende tweet’ uit Washington. De VS hebben namelijk evenmin aangegeven zich wél aan Corsia te zullen houden.

IATA houdt goede hoop. “Wettelijk en politiek gaat het om twee volkomen verschillende overeenkomsten. Dus de VS kunnen het akkoord van Parijs opzeggen en wel in Corsia blijven,” aldus De Juniac. De drie Amerikaanse leden van IATA: American Airlines, Delta Air Lines en United Airlines zijn volgens de topman van IATA ‘strongly committed’ aan Corsia.

Maar de airlines hebben het niet zelf voor het zeggen op dit punt, omdat ICAO een organisatie van landen is. Wat zou er daarom gebeuren indien de VS uit Corsia stappen? De Juniac: “Dat zou een ramp zijn, want dan gaat elk land dingen voor zichzelf regelen, iets dat we juist wilden voorkomen. Het zou zeer teleurstellend zijn als een van de belangrijkste landen Corsia zou verlaten.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….