Home / Luchtvaart / Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Nu de Verenigde Staten uit het klimaatakkoord van Parijs zijn gestapt, is de vraag of het land ook de milieu-deal voor de burgerluchtvaart zal opzeggen. Volgens directeur-generaal Alexandre de Juniac van IATA zijn de Amerikaanse leden van zijn organisatie in elk geval ‘zeer toegewijd’ aan het klimaatdoel van de sector.

In oktober vorig jaar kwamen de leden van ICAO, een afdeling voor de burgerluchtvaart van de VN, in Montreal hun eigen ‘Parijs’ overeen, met een emissieplan onder de naam Corsia. Ook de VS waren toen voor. Corsia (Carbon Offset & Reduction Scheme for International Aviation) moet vanaf 1 januari 2021 in werking treden en zal de uitstoot van CO2 door vliegtuigen in belangrijke mate terugdringen, zo is het plan.

Maar nu de Amerikaanse president Donald Trump op 1 juni de deelname van zijn land aan het algemene milieuakkoord van Parijs heeft opgezegd, is het de vraag of steun voor Corsia vanuit Washington wel overeind blijft.

De volgende tweet
Alexandre de Juniac, die dezer dagen in Mexico zijn eerste algemene vergadering van IATA als directeur-generaal beleeft, zegt in een gesprek met het blad Flight geen aanwijzingen te hebben dat de VS zich ook zullen terugtrekken uit Corsia.

Maar de Fransman voegt er wel fijntjes aan toe ‘te wachten op de volgende aankondiging, de volgende tweet’ uit Washington. De VS hebben namelijk evenmin aangegeven zich wél aan Corsia te zullen houden.

IATA houdt goede hoop. “Wettelijk en politiek gaat het om twee volkomen verschillende overeenkomsten. Dus de VS kunnen het akkoord van Parijs opzeggen en wel in Corsia blijven,” aldus De Juniac. De drie Amerikaanse leden van IATA: American Airlines, Delta Air Lines en United Airlines zijn volgens de topman van IATA ‘strongly committed’ aan Corsia.

Maar de airlines hebben het niet zelf voor het zeggen op dit punt, omdat ICAO een organisatie van landen is. Wat zou er daarom gebeuren indien de VS uit Corsia stappen? De Juniac: “Dat zou een ramp zijn, want dan gaat elk land dingen voor zichzelf regelen, iets dat we juist wilden voorkomen. Het zou zeer teleurstellend zijn als een van de belangrijkste landen Corsia zou verlaten.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…

GBT: know-before-you-go

GBT: know-before-you-go

08/07/2020

American Express GBT heeft Travel Vitals gelanceerd, een ‘dynamisch’ online platform met informatie over zakenreizen. De tool toont de huidige reisbeperkingen als gevolg van corona, voor specifieke locaties. American Express…

Van Aelst blijft aan bij Okura

Van Aelst blijft aan bij Okura

07/07/2020

Marcel van Aelst (72) is de nieuwe chairman van de Okura Nikko Hotel Management Company, de hoogste functie ooit voor een niet-Japanner in het bedrijf. In een interview met Zakenreis…

Opstart zakenreis? VCK helpt

Opstart zakenreis? VCK helpt

07/07/2020

VCK Travel heeft een white paper gepubliceerd, bestemd voor bedrijven, om hun zakenreizen post-corona weer op te starten. Het zakenreisbureau gaat in op vragen over ‘het nieuwe normaal’, zoals reisbeleid,…