Home / Luchtvaart / Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Nu de Verenigde Staten uit het klimaatakkoord van Parijs zijn gestapt, is de vraag of het land ook de milieu-deal voor de burgerluchtvaart zal opzeggen. Volgens directeur-generaal Alexandre de Juniac van IATA zijn de Amerikaanse leden van zijn organisatie in elk geval ‘zeer toegewijd’ aan het klimaatdoel van de sector.

In oktober vorig jaar kwamen de leden van ICAO, een afdeling voor de burgerluchtvaart van de VN, in Montreal hun eigen ‘Parijs’ overeen, met een emissieplan onder de naam Corsia. Ook de VS waren toen voor. Corsia (Carbon Offset & Reduction Scheme for International Aviation) moet vanaf 1 januari 2021 in werking treden en zal de uitstoot van CO2 door vliegtuigen in belangrijke mate terugdringen, zo is het plan.

Maar nu de Amerikaanse president Donald Trump op 1 juni de deelname van zijn land aan het algemene milieuakkoord van Parijs heeft opgezegd, is het de vraag of steun voor Corsia vanuit Washington wel overeind blijft.

De volgende tweet
Alexandre de Juniac, die dezer dagen in Mexico zijn eerste algemene vergadering van IATA als directeur-generaal beleeft, zegt in een gesprek met het blad Flight geen aanwijzingen te hebben dat de VS zich ook zullen terugtrekken uit Corsia.

Maar de Fransman voegt er wel fijntjes aan toe ‘te wachten op de volgende aankondiging, de volgende tweet’ uit Washington. De VS hebben namelijk evenmin aangegeven zich wél aan Corsia te zullen houden.

IATA houdt goede hoop. “Wettelijk en politiek gaat het om twee volkomen verschillende overeenkomsten. Dus de VS kunnen het akkoord van Parijs opzeggen en wel in Corsia blijven,” aldus De Juniac. De drie Amerikaanse leden van IATA: American Airlines, Delta Air Lines en United Airlines zijn volgens de topman van IATA ‘strongly committed’ aan Corsia.

Maar de airlines hebben het niet zelf voor het zeggen op dit punt, omdat ICAO een organisatie van landen is. Wat zou er daarom gebeuren indien de VS uit Corsia stappen? De Juniac: “Dat zou een ramp zijn, want dan gaat elk land dingen voor zichzelf regelen, iets dat we juist wilden voorkomen. Het zou zeer teleurstellend zijn als een van de belangrijkste landen Corsia zou verlaten.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…