Home / Luchtvaart / Wordt KLM door Ben Smith gedegradeerd tot prijsvechter?

Wordt KLM door Ben Smith gedegradeerd tot prijsvechter?

Wordt KLM door Ben Smith gedegradeerd tot prijsvechter?

Topman Ben Smith van Air France-KLM zou van plan zijn KLM te ‘degraderen’ tot prijsvechter, al ontkende hij dit gisteren bij een bezoek aan het KLM-personeel op Schiphol. Wat hij wel wil, bleef vaag.

Franse media meldden de afgelopen tijd dat Smith over wil gaan tot een versimpeling van het aanbod binnen de Frans-Nederlandse combinatie, waarbij verscheidene scenario’s de ronde doen. Het meest radicale plan is het promoveren van Air France tot A-merk in de groep en het degraderen van KLM tot prijsvechter.

Vast staat dat Smith de hybride carrier Joon, die valt onder Air France, na een bestaan van ruim een jaar, weer wil opheffen. Maar hij speelt tevens met de gedachte om KLM een nieuwe rol te geven als B-merk. In dit plaatje zou Transavia, de gezamenlijke divisie van Air France en KLM het veld moeten ruimen voor KLM als prijsvechter binnen de groep, voor zowel de Europese als de long haul vluchten.

Hop, de regionale carrier van Air France, moet mogelijk ook verdwijnen. Van Hop (officieel gespeld als HOP!) worden nooit aparte vervoer- of financiële cijfers gegeven. Dit geldt overigens ook voor KLM Cityhopper. Welke positie deze feeder maatschappij van KLM in een nieuwe constellatie zal krijgen is onduidelijk.

Vaag
Smith bracht gisteren een bezoek aan het bemanningscentrum van KLM op Schiphol, waar hij eerst sprak met alle lagen van het personeel en daarna een ontmoeting had met de hoogste managers van KLM, 120 in getal.

KLM’ers lieten naderhand weten dat Smith ontkende van KLM een prijsvechter te willen maken. ‘Maar we weten nog steeds niet wat hij dan wel gaat doen’ zei Annette Groeneveld, stewardess bij KLM en voorzitter van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel in een reactie tegen Het Financieele Dagblad. ‘Als hij al een plan heeft, dan heeft hij er vandaag niets over gezegd. Het gros van de mensen is met een onbevredigd gevoel weggegaan.’

En welke rol moet de president-directeur van KLM, Pieter Elbers, spelen in de ogen van Smith? Elbers’ vierjarige contract loopt af in mei. Krijgt hij een verlenging of niet? De groeps-CEO schuwt radicale ingrepen niet. Zo verving hij meteen na zijn aantreden in september 2018 de CEO van Air France, Franck Terner, door zichzelf – op tijdelijke basis. In december stelde hij een nieuwe, vaste CEO aan bij Air France in de persoon van Anne Rigail.

RvC
Vast staat dat Smith meer grip wil hebben op KLM, ondanks de goede financiële resultaten van de afgelopen jaren – veel beter dan die van Air France. Smith wil onder meer zitting nemen in de Raad van Commissarissen van KLM; Elbers heeft hem erop gewezen dat dit in strijd is met de Nederlandse regels voor corporate governance. Intussen werkt Ben Smith vanuit Parijs aan de uitvoering van zijn plannen, waarin hij de top van KLM nauwelijks lijkt te betrekken.

Smiths versimpeling van het business model past in een trend bij grote airlinegroepen. De Lufthansa Group heeft het merk Germanwings geïntegreerd in Eurowings. Onder de naam van deze Europese prijvechter moet volgens het jongste plan op termijn ook een deel van de vluchten van Brussels Airlines worden uitgevoerd.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…