
In de komende winterdienstregeling, die eind oktober ingaat, groeit Transavia France met 56 procent. Dit komt neer op negen nieuwe routes vanaf Parijs Orly, onder andere naar Istanbul, Madrid en Barcelona. De expansie is conform de eenjarige overeenkomst die Air France-KLM vorig jaar heeft gesloten met de vakbonden. Op dit moment wordt er opnieuw onderhandeld over uitbreiding van Transavia France met de vakbonden.
De winterdienstregeling van de gehele Air France-KLM groep, dus inclusief Transavia Nederland, France en Hop!, komt neer op een totale capaciteitsverhoging van 0,7 procent. Hop!, KLM en Air France groeien met 0,1 procent en de low-cost tak met 13,3 procent. Daarvan zal de groei zoals gezegd met name worden geconcentreerd op de Franse markt.
Op Parijs Charles de Gaulle en Schiphol stijgt de capaciteit op de korte en middellange afstanden met 3,1 procent. De point-to-point routes nemen met 11,3 procent af.
Op de lange afstanden is de capaciteitsstijging 0,3 procent. In Noord-Amerika wordt meer capaciteit ingezet: plus 2,4 procent. KLM vliegt bijvoorbeeld vaker naar Atlanta – van zeven naar twaalf vluchten per week. Air France gaat met een Airbus A380 naar Miami vliegen, naast New York JFK en Atlanta. In Mexico verhoogt KLM de frequentie op Mexico City, van zeven naar negen vluchten per week.
In Centraal- en Zuid-Amerika groeit de capaciteit met 1,1 procent. In het Caribisch Gebied gaat de capaciteit juist omlaag met 2,2 procent. Dit komt vooral doordat Air France in het netwerk snijdt – KLM vergroot juist haar capaciteit op de Caribbean in lijn met de gestegen vraag.
In Azië neemt de capaciteit toe met 0,7 procent. Afrika daalt met 0,8 procent. KLM reorganiseert haar netwerk daar. Er wordt vaker gevlogen naar Dar es Salaam en Entebbe (drie keer per week direct, vier keer via Kilimanjaro of Kigali). De vluchten naar Harare en Lusaka heeft KLM stopgezet.
In de Indische Oceaan daalt de capaciteit met 2,8 procent. Ook dit komt op het bordje van Air France.
Opvallend is dat Air France en KLM in het Midden-Oosten de strijd lijken te verliezen van de Golfcarriers. De capaciteit daalt deze winter met 5,2 procent. KLM gaat wel vaker naar Abu Dhabi in combinatie met Bahrein in het kader van de samenwerking met Etihad Airways.

