Home / Luchtvaart / Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en lagere gemiddelde ticketprijzen.

Het boekjaar loopt bij Ryanair van 1 april tot en met 31 maart. De omzet van de airline steeg in deze periode met zes procent tot 7,6 miljard euro. Het aantal vervoerde passagiers groeide met negen procent naar 142 miljoen..

Ryanair zegt dat de gestegen brandstofkosten de winst drukten en dat zou ook voor de ticket-opbrengst gelden, die per vervoerde passagier lager uitviel. De ticketprijs is evenwel een factor die een airline zelf kan bepalen en Ryanair heeft kennelijk gekozen voor meer volume, tegen een lager tarief.

Arbeidsonrust
Wat de airline in haar verklaring van de cijfers niet noemt is de interne arbeidsonrust. De afgelopen jaren stonden piloten en cabin crew op tegen het management en eisten betere arbeidsvoorwaarden.

In de zomer had de airline voor het eerst in haar geschiedenis te maken met een stakingsgolf en moest ze tegen haar zin de vakbonden erkennen als gesprekspartners. Uiteindelijk moest de directie het personeel grotendeels zijn zin geven en dat heeft de personeelskosten omhoog gejaagd.

De vervoerscijfers van Lauda, de Oostenrijkse airline die Ryanair in december 2018 overnam, zijn meegenomen in het totaal: 139 miljoen voor Ryanair en drie miljoen voor Lauda. De financiële cijfers van Lauda zijn nog niet geconsolideerd. Ryanair moest 139,5 miljoen euro toeleggen op Lauda als ‘start-up’ kosten.

In het volgende boekjaar zullen alle cijfers van Lauda zijn geconsolideerd in het totaal. Ryanair zegt te verwachten dat Lauda op korte termijn weer winstgevend is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…