Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en lagere gemiddelde ticketprijzen.
Het boekjaar loopt bij Ryanair van 1 april tot en met 31 maart. De omzet van de airline steeg in deze periode met zes procent tot 7,6 miljard euro. Het aantal vervoerde passagiers groeide met negen procent naar 142 miljoen..
Ryanair zegt dat de gestegen brandstofkosten de winst drukten en dat zou ook voor de ticket-opbrengst gelden, die per vervoerde passagier lager uitviel. De ticketprijs is evenwel een factor die een airline zelf kan bepalen en Ryanair heeft kennelijk gekozen voor meer volume, tegen een lager tarief.
Arbeidsonrust
Wat de airline in haar verklaring van de cijfers niet noemt is de interne arbeidsonrust. De afgelopen jaren stonden piloten en cabin crew op tegen het management en eisten betere arbeidsvoorwaarden.
In de zomer had de airline voor het eerst in haar geschiedenis te maken met een stakingsgolf en moest ze tegen haar zin de vakbonden erkennen als gesprekspartners. Uiteindelijk moest de directie het personeel grotendeels zijn zin geven en dat heeft de personeelskosten omhoog gejaagd.
De vervoerscijfers van Lauda, de Oostenrijkse airline die Ryanair in december 2018 overnam, zijn meegenomen in het totaal: 139 miljoen voor Ryanair en drie miljoen voor Lauda. De financiële cijfers van Lauda zijn nog niet geconsolideerd. Ryanair moest 139,5 miljoen euro toeleggen op Lauda als ‘start-up’ kosten.
In het volgende boekjaar zullen alle cijfers van Lauda zijn geconsolideerd in het totaal. Ryanair zegt te verwachten dat Lauda op korte termijn weer winstgevend is.

