Home / Luchtvaart / Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en lagere gemiddelde ticketprijzen.

Het boekjaar loopt bij Ryanair van 1 april tot en met 31 maart. De omzet van de airline steeg in deze periode met zes procent tot 7,6 miljard euro. Het aantal vervoerde passagiers groeide met negen procent naar 142 miljoen..

Ryanair zegt dat de gestegen brandstofkosten de winst drukten en dat zou ook voor de ticket-opbrengst gelden, die per vervoerde passagier lager uitviel. De ticketprijs is evenwel een factor die een airline zelf kan bepalen en Ryanair heeft kennelijk gekozen voor meer volume, tegen een lager tarief.

Arbeidsonrust
Wat de airline in haar verklaring van de cijfers niet noemt is de interne arbeidsonrust. De afgelopen jaren stonden piloten en cabin crew op tegen het management en eisten betere arbeidsvoorwaarden.

In de zomer had de airline voor het eerst in haar geschiedenis te maken met een stakingsgolf en moest ze tegen haar zin de vakbonden erkennen als gesprekspartners. Uiteindelijk moest de directie het personeel grotendeels zijn zin geven en dat heeft de personeelskosten omhoog gejaagd.

De vervoerscijfers van Lauda, de Oostenrijkse airline die Ryanair in december 2018 overnam, zijn meegenomen in het totaal: 139 miljoen voor Ryanair en drie miljoen voor Lauda. De financiële cijfers van Lauda zijn nog niet geconsolideerd. Ryanair moest 139,5 miljoen euro toeleggen op Lauda als ‘start-up’ kosten.

In het volgende boekjaar zullen alle cijfers van Lauda zijn geconsolideerd in het totaal. Ryanair zegt te verwachten dat Lauda op korte termijn weer winstgevend is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….