
Het verlies van Air France-KLM is het eerste kwartaal verder opgelopen, met een negatief resultaat voor beide carriers. KLM-topman Elbers spreekt over een ‘kentering.’
Voor de groep Air France-KLM daalde het operationele resultaat ten opzichte van Q1 in 2018 met 185 miljoen euro naar -303 miljoen. Netto liepen de verliezen ook op, van minus 51 miljoen naar 320 miljoen euro in de min.
Waar KLM eerder het verlies van Air France nog enigszins wist te compenseren, was dit in Q1 van 2019 niet meer het geval. Operationeel leed KLM een verlies van 56 miljoen euro, tegenover een winst van 52 miljoen in de vergelijkbare periode vorig jaar, een verslechtering van 108 miljoen. De omzet van KLM daalde ook – licht – met een tiende procent naar 2,385 miljard.
Partner Air France zag de omzet nog wel stijgen, met ruim vier procent naar 3,698 miljard euro. Maar het operationele verlies van Air France liep verder op met 78 miljoen tot -256 miljoen.
Pieter Elbers spreekt in een verklaring over een ‘duidelijke kentering’ bij KLM en schrijft het verlies van zijn airline toe aan stijgende brandstofkosten, ‘lagere inkomsten per eenheid’ en slechte weersomstandigheden. De topman van Air France-KLM, Ben Smith, zegt dat de omstandigheden voor de Europese luchtvaart als geheel in Q1 moeilijker waren dan een jaar geleden. De CEO verwacht in de rest van 2019 een verbetering van de resultaten.
Van de twee grote concurrenten van Air France-KLM maakte de Lufthansa Group vorige maand een opgelopen operationeel verlies in Q1 bekend van 342 miljoen euro; in Q1 van 2018 was het verlies van de Duitse groep 39 miljoen. De International Airlines Group (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus) moet de cijfers over het eerste kwartaal nog publiceren.

