
Korean Air heeft vorig jaar een operationele winst geboekt van 213 miljoen dollar. Dit was weliswaar 17 procent lager dan in 2019, maar dankzij een sterke vrachtpoot kon de carrier als een van de weinigen in de branche zwarte cijfers schrijven.
Korean Air, lid van SkyTeam met KLM en Air France, zag als gevolg van het wegvallen van de meeste opbrengsten in passage de omzet wel kelderen, met 40 procent. Maar de maatschappij slaagde er dankzij rigoureuze maatregelen in de kosten met eenzelfde percentage te drukken.
Korean had zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de grootste vervoerders van luchtvracht. Door de coronacrisis daalde in 2020 ook de wereldwijde vraag naar het vervoer van cargo, maar de neergang was veel lager dan die in de passagierssector. Bovendien profiteerde Korean van het feit dat zij beschikt over een relatief grote vloot van 23 full freighters. Ter vergelijking: Air France en KLM hebben samen zes vrachtvliegtuigen.
Vóór de coronacrisis vervoerden alle grote airlines veel vracht in de belly van passagiersvliegtuigen. Door het inzakken van de passagiersmarkt viel een groot deel van die ruimcapaciteit weg en dat maakte ruim baan voor ‘echte’ vrachtvervoerders. Korean zag de opbrengsten uit vracht in 2020 toenemen met 66 procent en zegt dat de gehele vloot permanent in de lucht zat. Als extra capaciteit zette de Koreaanse maatschappij passagiersvliegtuigen in voor vrachtvervoer (cargo-in-cabin).

