Home / Luchtvaart / Winst Icelandair

Winst Icelandair

Winst Icelandair

Icelandair heeft een zeer succesvol jaar achter de rug. De IJslandse luchtvaartmaatschappij vervoerde in 2015 een recordaantal van 3,1 miljoen reizigers, terwijl moederbedrijf Icelandair Group een nettowinst van 111,2 miljoen dollar (101 miljoen euro) behaalde.

De gemiddelde bezettingsgraad van de luchtvaartmaatschappij was 83,1 procent, een stijging van 2,7 procentpunt. De groei in passagiersaantallen was 18 procent, de boekwinst nam toe met 67 procent, beide in vergelijking met 2014. De groei was het sterkst op de vluchten tussen Europa en Noord-Amerika (plus 20 procent), met een stop-over in IJsland.

Björgólfur Jóhannsson, de CEO van Icelandair Group, zegt in een verklaring: “De resultaten van Icelandair overstijgen de verwachtingen van begin 2015. Dit komt onder meer door een sterke uitvoering, lagere brandstofprijzen, de toenemende vraag vanuit Noord-Amerika, goede charter- en cargoresultaten en groei in hotelbezetting.”

Icelandair Group bestaat uit negen dochterondernemingen, behalve Icelandair zijn dit onder meer Icelandair Hotels en Air Iceland (binnenlandse vluchten en verbindingen naar Groenland en de Faeröer Eilanden).

Icelandair heeft een all-Boeing vloot en loopt in de luchtvaart niet voorop wat betreft vernieuwing. Dit voorjaar krijgt de carrier een ‘nieuwe’ Boeing 757. Dit type toestel is sinds 2004 uit productie – er zijn alleen nog tweedehands toestellen. Icelandair ontvangt dit jaar ook twee Boeings 767-300, maar heeft niet duidelijk gemaakt of deze vliegtuigen wel nieuw uit de fabriek komen. De Amerikaanse fabrikant bouwt dit type nog wel en er komen ook bestellingen binnen, maar de oorsprong van de B767 gaat terug tot eind zeventig.

Boeing heeft inmiddels andere vliegtuigtypes op de markt gebracht, zoals de Boeing 777 en de 787 Dreamliner die veel efficiënter zijn. Icelandair heeft deze toestellen evenwel niet besteld. Wel staan orders uit voor zestien vliegtuigen van het nieuwe type Boeing 737 MAX, die na hun komst vanaf 2018 geleidelijk de Boeing 757’s moeten vervangen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….