Home / Luchtvaart / Winst easyJet stijgt naar bijna 500 miljoen euro

Winst easyJet stijgt naar bijna 500 miljoen euro

Winst easyJet stijgt naar bijna 500 miljoen euro

De winst van easyJet is het afgelopen jaar gestegen van 432,4 miljoen naar 499,8 miljoen euro. Het operationele resultaat voor belasting per stoel steeg met 28,7 procent naar 6,82 euro per stoel. EasyJet sluit vandaag ook een overeenkomst met Airbus voor 17 orders, 18 ‘deferrals’ en 25 aankoopopties voor de komende vijf jaar.

EasyJet heeft in het boekjaar dat loopt van oktober 2017 tot en met september 2018 een recordaantal passagiers vervoerd: 88,5 miljoen, een stijging van 10,2 procent ten opzichte van vorig jaar. De stoelbezetting is 0,3 procentpunt gestegen naar 92,9 procent. EasyJet zegt dat dit komt door een “blijvende focus op het aanbod aan klanten”. Daarnaast hanteert de airline de strategie om op primaire luchthavens te vliegen, wat resulteerde in de uitbreiding naar Berlin Tegel Airport. En behaalde easyJet naar eigen zeggen zeven nieuwe nummer één posities op luchthavens.

EasyJet groeide het afgelopen jaar ook door de neergang van anderen. Waaronder de faillissementen van Air Berlin en Monarch. En Ryanair was genoodzaakt meerdere vluchten te annuleren door stakingen van het personeel.

Kosten per stoel
EasyJet claimt een marktleidend omzetresultaat dat is gestegen met 16,8 procent naar ruim  6,6 miljard euro. De omzet per stoel steeg met 6,4 procent naar 69,57 euro. Om zich een positie in de Berlijnse markt te verwerven is er blijkbaar flink gestunt met stoelprijzen. Want zonder Tegel is die stijging 8,3 procent.

De kosten per stoel stijgen met 5,3 procent naar 48,78 euro. Dit komt volgens de airline voornamelijk door de uitbreiding naar Tegel, meer operationele verstoringen en stijging van de kosten van personeel. De totale kosten per stoel, inclusief de impact van deze kosten waren 64,31 euro. In 2017 was dat 60,40 euro. Dat is plus 6,5 procent.

Berlin Tegel Airport
De overname van een gedeelte van de operatie van het failliete Air Berlin op 15 december 2017 kostte 40 miljoen euro en geeft de airline volgens eigen zeggen een sterke nummer één positie in de derde grootste markt van Europa. Het totale verlies voor belasting van 170,0 miljoen euro is beter dan verwacht werd op het moment van de acquisitie. Een hoger dan verwacht headline verlies van 125,8 miljoen euro wordt gecompenseerd door lagere integratiekosten van 44,9 miljoen euro.

De operatie is volgens de low cost airline nu geëvolueerd naar een normaal dagelijks niveau met meer dan 20 easyJet-vliegtuigen, goede on-time performance en toegenomen merkbekendheid in de Berlijnse markt.

Kostenbesparingen en groeiprognose
De low cost airline heeft het afgelopen jaar 120,17 miljoen euro bespaard door gebruik te maken van groei, schaalvoordelen en vlootvernieuwing.

EasyJet wil verder groeien door een naar eigen zeggen ongeëvenaarde klantbeleving te realiseren via het aanbieden van het kwaliteitsnetwerk van hoofdluchthavens tegen scherpe prijzen en het warmste welkom in de lucht. Daarnaast werkt easyJet aan het verbeteren van de loyaliteit, het product easyJet Holidays en zakenreizen. Dit draagt naar verwachting bij aan een hogere opbrengst en marge.

De prognose voor easyJet’s groei in capaciteit is rond de 15 procent voor de eerste helft van het jaar en rond de 10 procent voor het hele jaar.

Voorbereiding op Brexit
easyJet is zich voor blijven bereiden op Brexit en opereert via luchtvaartmaatschappijen in het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Oostenrijk zodat binnen Europa gevlogen kan blijven worden en is dicht bij het behalen van een meerderheid EER eigenaren (dus uit de Europese Economische Ruimte, exclusief het Verenigd Koninkrijk) – op dit moment is dat 47 procent.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…