Home / Luchtvaart / Winst Boeing gekelderd

Winst Boeing gekelderd

Winst Boeing gekelderd

De resultaten van Boeing zijn in het derde kwartaal gekelderd als gevolg van de aanhoudende problemen rond de 737 MAX. De nettowinst halveerde en de cashflow eindigde diep in de min.

De omzet van het concern daalde met 21 procent, ten opzichte van Q3 in 2018, naar 19,9 miljard dollar. Onder de streep bleef er nog wel winst over, dankzij de verkoop van andere vliegtuigen en producten, maar de 1,16 miljard winst betekende wel een teruggang van 51 procent.

In cash staat Boeing er slecht voor: zat er vorig jaar in de vergelijkbare periode nog 4,6 miljard dollar in kas, in Q3 van 2019 was er een tekort van 2,4 miljard.

Geen zicht
En de misère houdt aan voor de Amerikaanse fabrikant. De Boeing 737 MAX staat sinds medio maart 2019 aan de grond; zicht op de terugkeer in de lucht is er nog niet, terwijl er nog geen zicht is op terugkeer in de lucht.

Een spiksplinternieuwe Boeing 737 MAX van het Indonesische Lion Air crashte vorig jaar; alle 189 inzittenden kwamen om. Vijf maanden later stortte een MAX van Ethiopian Airlines neer, waarbij de 157 inzittenden stierven.

Boeing ontkende aanvankelijk dat er sprake was van fouten in het ontwerp of de techniek aan boord, maar kwam daar later op terug.

Lion Air
Gisteren kwam de Indonesische onderzoeksraad met haar eindoordeel over de crash van Lion Air. Het rapport is vernietigend voor Boeing. De MAX had een anti-stall systeem aan boord, MCAS, waarvan de piloten het bestaan niet wisten.

In de bijgeleverde handboeken was ook niet duidelijk hoe de vliegers MCAS, dat de neus van het vliegtuig automatisch naar beneden drukt, konden overrulen. Het systeem trad op die fatale dag uit zichzelf in werking, vlak na het opstijgen; de piloten slaagden er niet in het toestel op te trekken.

Het eindrapport over de crash van Ethiopian moet nog komen, maar de eerste bevindingen wezen er op dat ook hier MCAS de schuldige was.

Intussen heeft Boeing de CEO van de divisie commerciële vliegtuigen Kevin McAllister vervangen door Stan Deal, afkomstig van Boeing Global Services. Eerder deze maand werd topman Dennis Muilenburg zijn nevenfunctie van president ontnomen. Het lijkt erop dat de onderneming zoekt naar zondebokken voor het fiasco rond de MAX. Of Muilenburg nog lang zal aanblijven is dan ook de vraag.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…

VNC verliest zaak tegen KLM

VNC verliest zaak tegen KLM

20/10/2020

VNC heeft dinsdag ook in hoger beroep haar rechtszaak tegen KLM verloren. De rechtbank in Amsterdam stelde dat de airline zich bij de lopende ontslagronde niet hoeft te houden aan…

BCD schrapt 3.000 banen

BCD schrapt 3.000 banen

20/10/2020

BCD schrapt wereldwijd 3.000 van de 14.000 banen. De omzet daalt in 2020 door corona naar schatting met 75 procent en het Nederlandse zakenreisbedrijf moet daarom inkrimpen, ondanks loonsubsidie in…